OCR
kezés függelekekent.'* Az is jellemző, hogy az előszó szerzője szerint ,e rossz" - mármint a vampirizmus — ,kezdetének az alapja kétségkívül a görög szkizmatikus együgyűség, amely azt hiszi, hogy ördög a lélek helyett az emberi testet is megszällhatja”.7 Märpedig Van Swieten éppen a morvaországi — katolikus - esetek kivizsgálásának eredményeit is összesítve értekezett. Ami pedig az ördög emberi testre is kiterjedő hatalmát illeti, ebben a katolikus Tirolban is hittek. Amikor II. József elrendelte, hogy ott is lássák el számmal a házakat, az egyházpolitikára méltán neheztelő pap bebeszélte a nagymamáknak, ha megszámozzák a házakat, jön az ördög, és elviszi agyermekeket. A nagymamák elmondták a lányaiknak, ők pedig férjüket traktálták éjszaka az ágyban a rémtörténetekkel. "§ Van Swieten augsburgi előszavazója viszont - ahogy felvilágosult nyárspolgárhoz illik - a vámpírizmust, a káros jelenséget lehetőleg minél távolabb, egy másik világba helyezte, azt érzékeltetvén, hogy onnan, kívülről jött a járványszerűen terjedő baj. Igaz, maga a szerző is valószínűnek tartotta, hogy fő kitalálói a szkizmatikus görögök." Kora orvostudományának ismerőjeként Van Swieten azt fejtette ki, hogy a vámpírhit a tudatlanság terméke, az emberi test viszont bizonyos vegyi folyamatok miatt, bizonyos külső feltételek esetén nem indulnak oszlásnak. A fő probléma - a jelenséget államférfiúi szemmel nézve - az embert és közösséget veszélyeztető társadalmi felfordulás, amelyet a vámpírpánik okozott. ,Sok szegény beteg és nő, akik szülés előtt álltak, elmenekültek és inkább útszélen haltak meg. Mégis vigasztalja őket az, hogy haláluk után ilyen szégyen [mint a kihantolás és tetemük meggyalázása] nem esik meg velük. Azok az emberek, akiket elfog a félelem, készek házukat és udvarukat egy másik helyért elhagyni. Egyszóval: minden felfordul." Van Swieten a vámpírhit a Biblia tanúságának megidézésével kezdte a vámpírhit cáfolatát: Isten vagy közvetlenül a maga akaratával, vagy pedig az angyalok, próféták, apostolok révén érezteti hatását. Lehetséges a csoda, de lehetséges a sátán, ,a gonosz szellem" hatása is, az, hogy hatalmába kerítheti az embert. Jézust is megkísértette a pusztában. És nem felejtette el megemlíteni azt sem, hogy a vámpírkihantoláskor a keresztet is megbecstelenítik, mert elégetik." Ez is hathatott az uralkodónőre. Elfogadta a közügyi és kamarai direktórium azon javaslatát, hogy Van Swieten művét latinul és németül is adják ki, de hiába..." Az örökös tartományok számára viszont még 1755-ben kiment az uralkodói rendelet a vámpír-kihantolások, az úgynevezett magia posthuma ellen, amelyben kifejtették, hogy a bűnös visszaélésben babona és csalás rejlik, ezért büntetés jár érte, és ha valahol kísértet, boszorkányság, kincskeresés esete bukkan fel, vagy valakit megszáll az 46 Andreas Ulrich Mayer: Abhandlung des Daseyns der Gespenster. Augsburg, 1768. 47Gerhard van Swieten: Vampyrismus. Augsburg, 1768, 6. http://www.gutenberg.org/files/30886/30886-h/30886-h.htm (2015-01-25) 48Ernst Hellmuth: Kaiser Joseph II. Ein Buch fiir’s Volk. Prag: Kober, 1862, 231. Van Swieten: Vampyrismus, 1768, 7. 5°Van Swieten: Vampyrismus, 1768, 12., 23., 27. BlFranciscus Xav. Linzbauer: Codex sanitario-medicinalis Hungariae. I. Buda: Caes.-reg. scient universitatis, 1852-56, 725. 33