OCR
kihantolták valamennyit, de csak az öreg teteme nézett ki úgy, ahogy egy vámpírnak kell, szeme nyitva volt, arca pirospozsgás. Át is szúrták a szívét, majd elégették." A kerületi provizor hivatalos - a bécsi sajtóban is megjelent - jelentése szerint az elhalt nem a fiának, hanem a feleségének jelent meg, és bocskort kért tőle, mire az asszony elmenekült, de nyolcan-kilencen meghaltak a faluban. A falusiak már tudták, mit kell tenni, de a provizor felsőbb beleegyezést akart kérni a kihantoláshoz. A falu válasza erre az volt: ha nem engedi a szokásos eljárást, el kell hagyniuk a települést, mert a gonosz lélek tönkreteszi őket, erre a már a török időkben is volt példa. A kihantolt , gonosz lélek", a vámpír" szája véres volt, ami a vérszívást bizonyította.!" Általában azonban az emberek és az állatok életerejét vette el. A lényeg: a kísértet normális hiedelemlény, visszatérő és veszélyes. Egész Európa tele volt velük. Erdélyben általában - román szóval - strigoinak nevezték az ilyen arto férfit, strigoaidnak a nét. Sokarcu hiedelemlényekről van szó, hol emberre támadnak, hol az állatokat bántalmazzák, leggyakrabban a tehén tejét veszik el. És teszik ezt járványok, időjárási katasztrófák közepette, meg periodikusan bizonyos veszélyes időszakokban. Az egyik veszélyes időszak a téli napforduló, ilyenkor megnyílik az ég, és jönnek, különösen azok, akik nem élték le az életüket, ahogy kellett volna, például nem házasodhattak meg, mert korán távozniuk kellett. Ilyenkor ételtitalt tesznek ki a visszajáró lelkeknek, hogy ne bántsák őket, és békével térjenek meg. Barték Béla Cantata profanajdban is ez tortént; és mindenki nyugodt lehetett, aki értett a szóból, hogy a fiúk nem térhetnek vissza ártó lényként, mert szarvassá változtak." A visszatéréstől való félelem oka az élők lelkiismeret furdalása is lehet, az, hogy életében rosszul bántak az elholttal, aki halála után megjelent," és - mint Kiszilován - csak kért valamit, ételt vagy bocskort. Jellemző mozzanat, hogy a vámpír saját családtagjait pusztította, $ és nemcsak ebben az esetben. A vámpírok szinte kivétel nélkül a faluközösség halottjai közül kerültek ki, és fellépni is a közösségnek kellett ellenük.! Az már későbbi fejlemény, hogy a gonosztevőket, méghozzá a rossz császárokat is olyanoknak tartották, akik strigoijá változnak, és aztán Szent András éjszakáján istenük, a sátán hívószavára összegyűlnek és repdesnek, mert szárnyaik olyanok, mint a denevéreké, szájuk fekete, foguk fehér, szemük piros, és hiába vallják meg egymásnak bűneiket, uruk nem engedi, hogy bűnbánatot tartsanak, hanem visszazavarja H6Jean Baptiste Boyer d’Argens: Lettres juives IV. La Haye: Chez Pierre Paupie, 1742, 156-158. 7 Copia eines Schreibens aus dem Gradisker District. Wienerisches Diarium, 1725. jal. 21. 11-12. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: Wienerisches_Diarium_- 21. Juli_1725 - Seite_11. png (2015-01-29). H8Miskolczy Ambrus: , Tiszta forrás" felé... Közelítések Bartók Béla és a Cantata profana világához. Budapest: Gondolat, 2011. 1 Magyar Laszlo Andras: Bevevetés a kisértettanba. Budapest: Akadémiai, 1989, 18. 20 Calmet: Dissertations, 1749, I. 55. !!Peter Mario Kreuter: Der Vampirglaube in Südosteuropa. Berlin: Weidler, 2001, 188. (mivel ez az elsö elöforduläs, ide vettem a teljes hivatkozäst) 28