OCR
ből a vámpírokból olyanokat, akik kikelnek a sírjukból" "9 Voltaire, akár egy rossz újságíró, csúsztatott, sőt hazudott. Calmet azt természetesen vallotta, hogy Isten feltámaszthatja az embert halottaiból, de ami a vámpírokat illeti, műve végén egyértelműen tagadta feltámadásuk lehetőségét, "! miután alaposan és hosszan felsorolta az ál tala a sajtóból és különböző könyvekből ismert vámpírtörténeteket, az 1693-as lengyel országitól az 1730-as évekbeli magyarországi, valójában szerbiai esetekig. A 16-17. századi lengyel- és csehországi vagy az isztriai vampir-kihantoldsokrol nem tudott.!? Viszont egy főhadnagy úgy írt le neki egy Belgrád melletti 1732-es kihantolást, mintha ő maga - a levelirö - is osztotta volna a vämpirhitet, mert a már néhány éve elholt , vámpír" teteme teljesen épen maradt, és miután lefejezték, szívét átszúrták, mésszel leöntötték, unokahúga, akit kétszer is megszívott, hamar felépült, és ezt 1300 hitelt érdemlő ember erősítette meg - a levélíró szerint." Calmet közölte a levelet, de ez nem jelenti azt, hogy maga is hitt volna a vámpírokban. A különböző vámpírtörténeteket persze - Calmet előtt és után - jól összekuszálták a nyugati újságírók. Például egy bizonyos „hajdusägi”, Arnold Pál nevű ,vámpírt" tokajinak mondtak, holott azok a helységek, amelyeket Calmet vele kapcsolatban említ, Belgrád környékén találhatók, a Dunától délre, akkor éppen osztrák katonai igazgatás alatt, az illető eredeti neve: Arnout Pavle.!"4 Az 1725ös és az 1731-es pestisjárvány idején ugyanis itt történtek azok a halottlefejezések, amelyek nyomán elszabadult a vámpírmánia. Voltaire némileg tévedett a vámpír-divat virágkorának datálásában. Franciaországban igazán 1736 után jöttek divatba a vámpírok, dArgens márki - egy sajtótudósítás nyomán írt — Zsidó levelek című könyvével." Az 1725-ös esetről szóló idevágó ,zsidó" levél és a hivatalos jelentés — eltérései és egyezései miatt - nagyon tanulságos. A pánik úgy kezdődött, hogy Kiszilován egy 62 éves aggastyán három nappal a temetése után megjelent a fiának, enni kért és kapott. Rá egy nappal a fiú meghalt, és aztán még öten-hatan távoztak az élők sorából. Ezután Voltaire: Dictionnaire philosophique. (Resurrection cimszé) http://www.lechasseurabstrait. com/revue/IMG/pdf/Voltaire - Dictionnaire philosophique.pdf (2015-01-24) 4 Augustin Calmet: Dissertations sur les apparitions, des esprits et sur les vampires ou les revenants de Hongrie, de Moravie etc. II. Paris: Chez De Bure l’ainé, Quai des Augustins à l'Image S. Paul, 1749, 217-221. http://reader.digitale-sammlungen.de/resolve/display/bsb10132534.html (201501-24) 12K laniczay Gabor: A civilizdcid peremén. Budapest: Magvetd, 1990, 309.; Johann Weichard von Valvasor: Die Ehre dess Hertzogthums Crain: das ist, Wahre, gründliche, und recht eigendliche Belegen- und Beschaffenheit dieses Römisch-Keyserlichen herrlichen Erblandes II. Laybach Nürnberg: Wolfgang Moritz Endter, 1689, 327-341. http://de.wikisource.org/wiki/Die_Ehre_ des Hertzogthums Crain - Band VI - Von der Istrianer Sprache / Sitten und Gewohnheiten (2015-01-29). 'B Calmet: Dissertations, II. 55-57. 4K 6peczi Béla: Magyarok és franciák. XIV. Lajostól a francia forradalomig. Budapest: Szépirodalmi, 1985, 352. 5 Magyar Laszlo Andras: Orvosi vita a magyarorszägi vämpirokröl 1732-1756. Századok, 1999, 6. sz. 1245, 27