OCR
A vámpírok felfedezése A vámpírok sírjukból kikelő, az életerőt és vért elszívó kísértetek, akik számos embert megöltek. Miután sírjukat kiásták, nem egy esetben úgy találták, hogy tetemük éppen vérszívó tevékenységük miatt olyan ép, ezért szívüket átszúrták, lefejezték vagy eléget ték őket. A vámpír-rmánia mintha feledtette volna a boszorkányüldözés borzalmait és szégyenét, annál is inkább, mert a vámpírok messze voltak. Igaz, a régi görögök és rómaiak ismerték ezt a hiedelemlényt, de nyugati civilizációnkban először a 12. századi Angliában tűntek fel, majd a 14. századi Poroszországban, Sziléziában és Csehországban, Franciaországban, aztán Oroszországban és a Balkánon." Nyugaton az egyház igyekezett a tetem-égetéseknek elejét venni, a kihantolt tetemre bűnbocsátó cédulát helyeztek, majd visszatemették. 95 Oroszországban, hogy a visszatérésnek elejét vegyék, a temetésnél a rokonok megkérdik a halottat, miért távozott, majd megcsókolják és ujjai közé teszik a pátriárka ,ajánlólevelét", mint egy ,útlevelet a túlvilági utazáshoz, mely tanúsítja, hogy a halott jó keresztény volt." De ha visszatért, már nem bizonyult annak. És míg korábban a vámpírként való visszatérések egyedi esetek lehettek - talán mert nem volt sajtó -, most, a 18. század elején a vámpírizmus már tömeges jelenség lett, járványszerűen terjedt. Voltaire szerint a színhelyek: Lengyelország, Magyarország, Szilézia, Morvaország Ausztria, Lotaringia, továbbá a török birodalomba olvasztott Görögország, Havaselve és Moldva. És ,1730-t6l 1735-ig nem lehetett másról hallani, csak a vámpírokról"; , hasonlítanak a régi mártírokra, minél többet égetnek el, annál többet találnak". A párizsi és londoni üzletemberek pedig a vámpírokra hasonlítanak, mert , nappal szívják a nép vérét" - írja Voltaire, aki így kétfelé vágott, de a fő csapást a katolikusokra mérte. Kiszerkesztette Szent Ágostont és Szent Ambrust, de mindenekelött Dom Calmet-t.!® Alapvetöen a feltämadäs- &s a csodahitet akarta megsemmisiteni, továbbá a szentek kultuszát. És tette ezt felvilágosulatlan hálátlansággal, hiszen Calmet sokat segített neki, valósággal bevezette őt a Biblia és a bibliamagyarázat rejtelmeibe, nélküle aligha tudta volna elkészíteni Filozófiai lexikonját"" - amelyből idéztünk. Söt, azon szellemeskedett, hogy Dom Calmet, , a mély filozófus" már , látott ezek105 Éloise Mozzani: Le livre des superstitions. Mythes, croyances et légendes. Paris: R. Laffont, 1995. 1757-1758. 1% Jean-Claude Schmitt: Les revenants. Les vivants et les morts dans la société médiévale. Paris: Gallimard, 1994, 103. 1 Laurent Bordelon: Diversitez curieuses pour servir de recréation & l’esprit. IX. Amsterdam: Chez André De Hoogenhuysen, 1699, 123. 18 Voltaire: Dictionnaire philosophique. (Vampire cimszé). 2005. http://www.lechasseurabstrait. com/revue/IMG/pdf/Voltaire - Dictionnaire philosophique.pdf (2015-01-24) Peter Gay: The Enlightenment: An Interpretation. I. New York - London: W. W. Norton & Company, 1995, 362. 26