OCR
résztvevői meztelenül ugrálnak körbe-körbe, hogy gátlásaik ilyetén való feloldásával elősegítsék a mágikus erő áramlását." Az európai boszorkányüldözés áldozatainak számát Voltaire százezerre tette, ám ennek inkább fele, egyharmada tűnhet valószínűnek." Ezt valószínűsíti az a becslés is, mely szerint 100-200 ezer perre került sor, és 40-50 ezer embert végeztek ki." Angliában a babonakritikából eltűnt a boszorkány, a vallás és a babona viszonya került előtérbe. 1709-ben jelent meg a babona első olyan természettörténete, amely a vallással is foglalkozott.? Szerzője, Irenchard a babonának tartott kényszerképzeteket az emberi szervezet fiziológiai folyamataival magyarázta, és csak mögötte feltételezte a természet „titkos mägiäjät,” az „igazi vallást" a babona ellenszerének tartva.9 Vi szont a rosszul magyarázott és értelmezett, elferdített vallás - mint kései magyar fordítója tolmácsolta — miután ,a religio minden tartományokban oly fontos tárgy lett, valódi oka az emberek tudatlanságának, rabszolgaságának és erkölcsi romlottsägänak”.!"' A magyar fordításba valaki be is jegyezte még: ,papság veszedelmes hydra". John Locke - aki megtapasztalhatta, hogy a vallásos meggyőződés a forradalomnak is nevezett polgárháborúban milyen elszántsággal töltötte el a harcoló feleket - 1661-ben némi keserűséggel tűnődött el rajta, hogy az egyes szekták és vallások beavatottjai babonásoknak tartják azokat, akik másképpen imádják Istent, mint ők." A babona és a rajongás a legjobb dolgokat is a legrosszabbá teszi — fejtegette Hume, aki a babona forrásait a tudatlanságban, a félelemben, a melankóliában találta meg, és még károsabbnak tartotta, mint a vallásos rajongást, mert szerinte a babona a papi hatalom és a zsarnokság támasza, míg a vallásos rajongás olyan, mint a vihar, ha elmúlik, kitisztul az ég." Máshol borult be. A boszorkányőrületet a vámpírőrület követte. 96 Jeffrey B. Russell: A History of Witchcraft. Sorcerers, Heretics and Pagans. London: Thames and Hudson, 2000, 155., 163-174. [1980.] "7 Robert Muchembled: Magie et Sorcellerie, d’hier et aujourd’hui. Magie et Sorcellerie, 1994, 8. ® Raisa Maria Toivo: The Witch-craze as Holocaust: the Rise of Persecuting Societies. Witchcraft Historiography. Szerk. Jonathan Barry - Owen Davies. Basingstoke - New York: Palgrave Macmillan, 2007, 100. ® Michel Malherbe: Hume‘s Natural History of Religion. Hume Studies, 1995, 261. http://www. humesociety.org/hs/issues/v21n2/malherbe/malherbe-v21n2.pdf (2015-01-24). 10 [John Trenchard:] The Natural History of Superstition. Oxford: A. Baldwin, 1709, 16., 24. https:// archive.org/details/naturalhistoryofO0tren (2015-01-26). 01 OSZKK, Oct. Hung. 1111. A Babonds hit türténetének bölcselkedői leírása. Kiadatott Hierokles iröja által. Kölln, 1796. Németbél magyarra fordittatott. 1839, 4. 12 OSZKK, Oct. Hung. 1111. 182. John Locke: Political Writings. Indianopolis: Hackett, 2003, 172. David Hume: Essays Moral, Political and Literary. Indianopolis: Liberty Classics, 1987, 73-77. 25