Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000009/0000

Felvilágosodás és babonaság. Erdélyi néphiedelem-gyűjtés 1789–90-ben

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Miskolczy Ambrus
Cím (EN)
Enlightenment and Superstition. Collection of folk beliefs in Transylvania in 1789–1790
Tudományterület
Néprajz / Ethnography (12858)
Sorozat
Fontes Ethnologiae Hungaricae
Tudományos besorolás
forráskiadás
022_000009/0019
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 20 [20]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000009/0019

OCR

kellene". Véleménye hasonlít a mai szakavatott meghatározáshoz, mely szerint a babona ,a dolgokban és a dolgok mögött rejtett, racionálisan nem megalapozott, névtelen vagy megszemélyesített erőket vél"? Mindennek forrása: a félelem. Nincs is olyan babonáról szóló eszmefuttatás, amely ezt ne emelné ki. Az Enciklopédia szerzője is ezt tette - az angol puritán babona-szemlélet nyomán. , A vallásos ember - írta egy harcos puritán - imádja Istent, a babonás fél tőle, Religio Deum colit, superstitio violat.” (Tehat: ,a vallás Istent imádja, a babona megsérti.”) Babonaság és boszorkányság A puritanizmus a felvilágosodást megelőző forradalmi jelenség. Isten akaratának tudta be a földi lét javítását, azt vallva, hogy az embernek meg kell értenie Isten szándékát és együtt kell működnie vele." Tehát - értelmezi Makkai László - „az ember szabadsäga a természeti és társadalmi törvénnyel egybeeső cselekvésben áll. Mert mi is történt? ,A vallásos gondolkozás - idézzük Makkai Lászlót -— a természet és a társadalom mozgását évezredeken át a jó és a rossz, Isten és sátán mechanisztikus ellentétében dramatizálta, s az embert e két antagonisztikus erő ütközőpontján tehetetlenül szenvedő, hol egyik, hol másik hatalom által elragadott áldozatnak tekintette. A kálvini reformáció, s még inkább annak puritán továbbfejlesztése az egyedül valóságosan cselekvő Istenről szóló tanítással a sátánt szubjektivizálta, kimondatlanul is az emberi gyöngeséggel, pontosabban a gyöngeséget (teológiai nyelven az eredendő bűnt, azaz a jóra való képtelenséget) szülő tudatlansággal azonosította, s ezzel a sátán helyett az embert tette az Istennek immár nem antagonisztikus ellentétpárjává. A sátán elleni harc így lényegében a tudatlanság elleni harc; a puritán gyakorlatban az alaptalan félelmek felszínre hozása, leleplezése és legyőzése, a pszichoanalízis ősformája."? Viszont a boszorkányság Isten elleni véteknek minősült, amiért halál járt. Mégis, a puritanizmus hatalmas fordulat a reformáción belül is. Gondoljunk Lutherre. Az csak legenda, hogy tintatartóját hozzávágta volna az ördöghöz; az újra és újra felfrissitett tintafolt pedig azóta is turisztikai látványosság. De az már nem legenda, hogy valóban hitt az ördögben, igaz, nem úgy képzelte el, ahogy a templomok falképein látható, hanem szellemnek tartotta, akit vele szemben is a bűnös örömre törő vágy vezet."! Ezért védekezésképpen nemcsak Krisztus kegyelmébe ajánlotta magát, hanem azt javasolta tanítványainak, hogy ha közeledik az ördög, akkor hátat fordítva neki, bűzét bűzzel kell elhajtani. Előfordult, hogy neki 58 OSZKK, Ouart. Hung. 4095/I. Jankovich Miklós tudományos értekezései, 266. 5 Dieter Harmening: Wörterbuch des Aberglaubens. Stuttgart: Reclam, 2009, 21. 6 [Henry Hammond]: Of Superstition. Oxford: Henry Hall, 1645, 5. 6! Christopher Hill: The Century of Revolution 1603-1714. Edinburgh: T. Nelson, 1961, 168. 62 Makkai László - Hankiss Elemér: Anglia az újkor küszöbén. Budapest: Gondolat, 1965, 123. 6 Richard Friedenthal: Luther élete és kora. Budapest: Gondolat, 1973, 356. & Erich Klingner: Luther und der deutsche Volksaberglaube. Berlin: Mayer & Müller, 1912, 39. 19

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.26 MB
Permalinkből jpg
022_000009/0019.jpg
Permalinkből OCR
022_000009/0019.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde