OCR
cselekvéssé válik, maga a fanatizmus." Mindez egyébként tanács, figyelmeztetés és felajánlkozás volt az uralkodónak, politikai program, méghozzá olyan, amely egyben az alkotmányos monarchia intézményesítése felé mutatott. Egyben az uralkodói hatalom védelmének igénylése is, mert - Voltaire szellemében - a legélesebben támadta az egyházakat és a papokat." Az enciklopédista író Voltaire-től idézett annak érzékeltetésére, milyen borzasztó alak az, akit megszállott a babona. És valóban, Voltaire szerint , a legbabonásabb időkben követték el a legszörnyűbb bűnöket"."" Ugyanakkor Voltaire némi megértést is tanúsított ababonákkal szemben, mert , úgy tűnik, hogy minden babonában van valami természetes, ami elvként szolgál, és sok tévedés olyan igazságból született, amellyel visszaélnek". Ezért hirdette a katolikus egyház ellen: , tapossátok el a gyalazatost!”. Es ezért ellenezte egyben, hogy a parasztokat olvasni tanítsák, mert úgy vélte, valakinek meg kell mtivelnie a féldet, marpedig ha tanulnak, nem dolgoznak.* A felvilägosodäs lelkes vulgarizätora, Holbach - a nyilvánosság előtt -— minden téren meszszebb ment, számára maga a vallás is babona volt, Jézus Krisztus szélhámos," a babona pedig a szabadság ellensége, a zsarnokok eszköze."! Ő - a társadalmi szerződés tanát az abszolutizmussal ötvözve - egyenesen az uralkodó kötelességévé tette a reformokat.” Valójában mindezt már Mesliers abbé, az ájtatosnak tűnő falusi pap az 1700-as évek elején papírra vetette, sokkal kevésbé élesen, de meghagyta, hogy művét - a nyugati kultúra első igazán ateista:kommunista értekezését? - csak halála után közöljék. A fel világosodás filozófusai radikalizálták a hosszú múltra visszatekintő babonaellenességet, pontosabban: átdolgozták a protestantizmus babonaellenes érvelését." És egyben át is politizálták, mert a kinyilatkoztatott vallásokat nemcsak hogy babonának minősítet ték, hanem a zsarnokság támaszának állították be, és a babonát a zsarnokságból ere5 Alembert, Jean Le Rond d" - Diderot, Denis (dir.): Encyclobédie ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers. XI. Neufchastel, 1765, 669. % Georges Perla: La philosophie de Jaucourt dans l «Encyclopédie». Revue de l’histoire des religions Année 1980, Volume 197 Numero 1: 59-78. http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/ author/auteur_rhr_5110 (2015-01-19). 7 Voltaire: Dictionnaire philosophique. Paris: Flammarion, é.n. 323. 8 Voltaire: Essai sur les moeurs et l’esprit des nations 33. Paris: Editions sociales. 1962 [1756.] http:// classiques.uqac.ca/classiques/V oltaire/essai_moeurs_esprit_nations/essai_moeurs.html (201501-03) * Robert Darnton: George Washington’s False Teeth. New York: W. W. Norton, 2003, 5. # Paul Henri Thiry Holbach: Histoire critique de Jesus Christ ou Analyse raisonnée des Evangiles. Genève: Droz, 1997. # [Paul Henri Dietrich Holbach:] Système social. Il. Londres, 1773, 12. # [Paul-Henri Dietrich Holbach:] La politique naturelle. I. Londres, 1773, 274-277. # William Monter: Ritual, Myth and Magic in Early Modern Europe. Brighton: Harvester, 1983, 125. # Euan Cameron: Enchanted Europe. Superstition, Raison and Religion, 1250-1750. Oxford - New York: Oxford University Press, 2010, 309. 15