OCR
Felvilágosodás és babonaság, avagy a sätäntöl a babondig A felvilágosodás világmegváltó mozgalom. Lehozza az eget a földre, intézményesíti a jólétet, felszabadítja az emberi észt és az érzelmeket, hogy egyben meg is rendszabályozza őket. A felvilágosodás új korszak, minden, ami az értékeivel ellentétes, maga a sötétség, a babona. Ez a fő ellensége: a Babona. Ha a felvilágosodást politikai vallásnak tekint jük, akkor egyháza a szabadkőművesség, temploma a páholy. Itt aztán vallásos áhítat tal kultiválták a titkot, ami elsősorban a mitikus és fiktív ős, Hirám meséje, az építőmesteré, aki, amikor áruló segédei ki akarták belőle szedni a Templom építésének tit kát, inkább a halált választotta. A szabadkőműves hitben Isten a Világegyetem Nagy Építőmestere, aki megteremtette a világot, mint egy óraművet, és visszavonult, a világ pedig tökéletesen működik a maga világos, mechanikus törvényei alapján. Korábban a mágikus-animisztikus világszemlélet uralkodott. Eszerint a látható világban láthatatlan, csak jelekről és hatásuk következményeiről felismerhető jótékony és gonosz erők működnek, amelyeket az ember különböző gesztusokkal és szavakkal irányítani tud. Az emberi élet mágikus küzdelem? - kinek-kinek a maga mértéke és tudása szerint. A természetes mágia már a természettörvények célszerű alkalmazására tört." E mágia egyik klasszikusa a neoplatonista Ficino, akinek eszméi Mátyás király világába is eljutottak. Szerinte a természet mindenütt mágus; az égi dolgok a földön földi formában vannak jelen, a földiek pedig égi méltóságban az égben, az égi dolgok rejtve vannak ugyan, de hatnak, méghozzá az észben, ami , a föld királynője". A mágia lehozza az égi dolgokat - mármint az isteni erőket -, hogy bennünk dolgozzanak. Ugyanakkor jelen vannak, kísértenek a démonok. Ő maga - mármint Ficino - a pestis ellen a demonölö füvet ajánlotta. És úgy vélte, a démonidéző mágiától akkor szabadulunk meg, amikor e föld fejedelme, a sátán kiűzetik."! A sátáni jelenlét és aktivitás nélkül nincs boszor kányság.? A boszorkányüldözés a boszorkányokban a sátán szövetségeseit üldözte. (És ezt természetesen átszőtték a felekezeti szenvedélyek, az eretnekek likvidálásának igyekezete.) De miután a mechanikus filozófia és a kísérleti tudományok háttérbe szorították a mágikus világnézetet, a felvilágosodás számára a babona elfoglalta a sátán 5 Robert Muchembled: Culture populaire et culture des élites dans la France moderne (X V°-X VIII siécles). Paris: Flammarion, 1978, 98. 39 Magyar László András: Előszó. Mi a magia naturalis? Magia naturalis. Szerk. Magyar László András. Budapest: Kairosz, 2005, 9. 31 Marsilio Ficino: The Book of Life. Irving, Texas: Spring Publications, The University of Dallas, Dallas: 1998, 131., 135., 179., 186. [De triplici vita. Basel: Johann von Amerbach, é. n.] #2 Brian Easlea: Which Hunting, Magic and the New Philosophy: An Introduction to Debates of the Scientific Revolution 1450-1750. Brighton: Harvester Press, 1980, 43. 13