OCR
[...] Itt ez, ki téged tisztele, fegyverét Ragadja, gyilkol más hitéért vakon, Azt véli, hogy felforrt dühével Áldozik a magas ég urának. Egyébként a német etnográfusok rögtön kiigazítottak, hogy a babona kifejezés nem helyes, a helyes a néphiedelem. (Sőt, az , alternatív hiedelem" még helyesebb.? Witt genstein ezt még nem tudhatta, amikor a babonát félelemből fakadó hamis tudománynak, a vallásos hitet pedig bizakodásnak tartotta.) De valóban lehet valami baj, mert egyébként kedves és segítőkész német barátaimban élt még némi kimondatlan Janus-arcú gyanakvás, hiszen a nácik, a germán ősvallás nyomait keresve, lelkesen karolták fel a babonakutatást. Himmler Hexenkommandója több mint 33 ezer boszorkányügyet tárt fel, miközben a boszorkányüldözés akkor éppen legmodernebb formáját intézményesitették. Csakhogy az eredmény megcáfolta a várakozást, nem a papok voltak a boszorkányok legnagyobb ellenségei, hanem a lakosság többi része." A nácik tudóskodásai kompromittálták magát a néprajz kifejezést is: amit néprajznak nevezünk, annak mai elfogadott német megnevezése a népismeret. Luby Margit 1936-ban megjelent kitűnő könyvének újabb kiadásából is kihagytak néhány mondatot: , Ma a politika és a tudományos érdeklődés homlokterében áll a fajelmélet. Általános a törekvés Európa népeiben az vösztönös, ősi származásból eredő megmásíthatatlan tulajdonságok keresésére«. Ezért az érdeklődés fokozottan fordul a tenger ősiséget megőrző néprajz felé." Márpedig a következő passzus éppen a fajelmélet kritikája: , A babonás történetek ma szinte közkincsei Európának. Ezen nem is csodálkozhatunk, mert Európa népeit, mint egy boszorkányüst rázta-keverte össze a népvándorlás." A nácik kompromittálták az erdélyi szász múltat is: a szászokban a germánok keleti előörsét magasztalták. Végül a keletiekkel szembeni németországi gyanakvást fokozta az is, hogy a hivatalos román politika éles propaganda-hadjáratot folytatott az 1986-os budapesti háromkötetes Erdély törté nete ellen, és - érthető módon - a nyugati világ tudósai igyekeztek kimaradni ,a szocialista testvérek" belső vitájából. Nem így tett Norman Stone, aki 1987-ben recenzálta a művet. De ami az említett obskurantizmust illeti, lehet benne valami. Stone még 1995-ben, miközben figyelmeztetett a korunk globális versengéseivel járó fundamentalista bűntettekre, mindenféle tömeg: és csoporthisztéria jelenlétére, valamint arra, hogy 2 Steve Roud: The Penguin Guide to the Superstitions of Britain and Ireland. London:Penguin, 2003, X. 5 Ludwig Wittgenstein: Lectii si convorbiri despre esteticd, psihologie si credinta religioasd. Bucuresti: Humanitas, 1993, 154. 4 Malcolm Gaskill: Witchcraft: A Very Short Introduction. Oxford - New York: Oxford University Press, 2010, 111. 5 Luby Margit: Bábalelte babona. Budapest: Magyar Könyvkiadó, 1936, 93.; ua. Budapest: Helikon, 1983, 124.