OCR
16 e Eltűnt falusi világok tapasztalatok és az , újonnan feltáruló várakozás közti szakadás sohasem vetette szét a megörökölt életvilágot."" Majd a tapasztalati tér és a várakozáshorizont egysége a 19. században bomlik fel. ok Az emlékezés vizsgálata és a róla alkotott teóriák a szociológiában, az antropológiában (és a pszichológiában is) a legkorábbi időszaktól a történetmondás, az elbeszélés, valamint a nyelv problematikájával kapcsolódtak össze. Bartlett a , primitív" kultúrákról írt kötetében, miként említettem, a közösségek mitoszainak és más történeteinek társadalmi meghatározottságát emelte ki, Halbwachs szerint pedig az emlékek a történetek mondása és megosztása révén válnak társas (kollektív) természetűvé.? A terepmunka megújítása az antropológusokat is új felismerésekhez vezette. Bronislaw Malinowski, aki , résztvevő megfigyelőként" a rendszerint tolmácsot használó elődeitől eltérően, kitűnően beszélte a bennszülöttek nyelvét, azt tapasztalta, hogy a nyelv a szóbeli kultúrában sokkal inkább a cselekvés egy lehetséges módja, mint a gondolatok kifejezésének az eszköze, és a szavak jelentéseinek, melyek a különböző beszédszituációkban (interakciókban) aktualizálódnak, közvetlen társadalmi funkciói vannak." A kultúrát a nyelvhez hasonló struktúrának tekintő, és a rokonsági rendszer analízisét a fonológiai elemzéssel rokonító Lévi-Strauss a nyelvet ugyancsak társadalmi jelenségnek tartotta." Az emlékezet társas keretének gondolata nyomán vált népszerűvé a különböző társadalomtudományokban az , emlékezetközösség" fogalma, amely az identitásteóriák terjedésével, kollektív azonosságtudatra tett szert. A szociológus Robert Bellah és munkatársai szerint a közösségek (az egyesült államokbeli etnikai és felekezeti csoportokat, valamint a családokat vizsgálták) a hagyományaikhoz tartozó történetek mondása, az őket alkotó narratívák révén maradnak fenn.? A szociálantropológusok újabb generációjához tartozó Maurice Bloch terepmunkája során ugyancsak a történetek mondására koncentrált, és arra a következtetésre jutott, hogy az emlékek , elraktározása" nem 3 Koselleck, R. 2003. 413-414. 39 Bartlett, F. 1923. 57-75, László J. 1999. 79. 19 Malinowski, B. 1949. 312-316. 1 Lévi-Strauss, C. 2001. I. 54-55. 3? Ezt fejti ki teoretikusan Carr, D. 1986. 163-164.