OCR
A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI Az elemek közül a személyek és viszonyok összekapcsolódnak, hiszen nehéz lenne viszonyokról beszélni emberek nélkül. Sok nagyszerű technika van arra, hogy a szereplők tulajdonságait összegyűjtsék a diákok. Egy lépéssel izgalmasabb feladat, ha a szereplők jelmezét kell megalkotnia egy csoportnak. A jelmez legyen reális, de mégis sejtessen valamit a szerep személyiségéből vagy dilemmáiból. Természetesen lehet a szerepeket megjelenítő szobor alkotása is feladat, vagy akár a szereplők közti viszonyrendszer megjelenítése szoborcsoportban. A személyek vizsgálatára kínál még lehetőséget, ha valamelyik szereplő nézőpontjából fogalmaznak meg szövegeket a diákok. Lehet ez akár írott szöveg, napló, levél vagy leírt, esetleg improvizált monológ. Persze egy hosszú monológ megírása komoly motivációt és némi íráskészséget igényel. Ezért szoktam ilyen feladatoknál 3-5 mondatban maximálni a hosszt, arra kérve a résztvevőket, hogy minél tömörebb szöveget írjanak. Az idő vizsgálata is lehetőségeket kínál a szövegelemzésre. Akár a teljes történet idővonalon való felvázolása is hasznos feladat lehet. A mesében leírt történések sorrendbe rakása segít, hogy áttekinthető legyen a történet. Ezt követheti a különböző események egymáshoz való viszonyának elemzése — mi okoz mit? De a Jancsi és Juliskánál akár a napszakok szétválasztása is lehetőségeket kínál arra, hogy a történetet jobban megértsük. Az egyik csoport dolgozhat a nappal történő események megjelenítésén, míg a másik az éjjel történőkön. Foglalkozhatunk a hellyel. Ez értelmezhető akár tágabb földrajzi értelemeben vagy konkrét élettérként is. A mese első néhány bekezdése alapján milyen lehet az az ország, ahol ez a mese játszódik? Ha lennének itt újságok, akkor mik lennének a szalagcímek? Ezeket akár párokban, akár kisebb csoportokban megfogalmazhatják, megírhatják a diákok. Ha elmélyültebb szövegolvasást akarunk elérni, akkor foglalkozhatunk a konkrétabb élettérrel is. A mese szövege alapján próbáljuk meg elképzelni a favágó házának alaprajzát! Mi az, ami egyértelmű a szövegből? Mi az, amit mi teszünk hozzá, amikor elképzeljük a házat? Ha a dráma felé akarunk lépni, akkor érdemes a tanteremben kijelölni a lakást és annak részletein dolgozni. A csoport dinamikáján és a tanár céljain múlik, hogy együttesen vagy csoportos feladatokra bontva csinálja a térmeghatározást. A tér egészén túl a részletek kidolgozása teremti meg a szövegértelmezés és az alkotás közös lehetőségét. Például a székekkel, padokkal kijelölt térbe belépve, szavakkal le lehet írni, hogy mit látna az ember, ha a házban lenne. A térben lévő tárgyak kitalálása nagyszerű lehetőséget kínál a szöveg tartalmának értelmezésére és új formában történő kódolására. Hol van a favágó fejszéje, és milyen nyomait hordozza a gazdája állapotának? Milyen apró tárgyat rejt el Juliska a matraca alá? Ezek és az ehhez hasonló feladatok kimozdíthatják a diákokat a hétköznapi iskolai működésmódból, mert célt adnak az értelmezésnek, és teret nyitnak a képzeletnek. +40 +