OCR
A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI Bécsy Tamás azt írja, hogy a szituáció ,a viszonyok rendszerének az a pillanata, amelyben kialakul a viszonyok változásának a szükségszerűsége"." Tehát a drámában a szituáció Bécsy szerint szükségszerűvé teszi a viszonyok változását. Magát a viszonyok változását nem feltétlenül látjuk ugyan, de azt, hogy szükségessé vált valamilyen átalakulás, azt igen. Sándor L. István definíciója szerint is az emberi viszonyok köré épül a szituáció, de ő azt is hozzáteszi, hogy a szereplők a saját helyzetükhöz is viszonyulnak valahogy." Heathcote korábban idézett drámadefiníciójában arra helyezi a hangsúlyt, hogy a kihívásokkal való szembenézés során megváltozó emberekről szól a dráma." Eszerint az embereket megváltoztatni képes problémákat tartalmazó helyzetekre kell épiilnie a dramanak. Az eddigi definíciókból tehát tudjuk, hogy a szituáció összetevőihez tartoznak a személyek, akik között viszonyok vannak, és valami olyan probléma, ami változásra készteti őket és a viszonyaikat. Kaposi László szituációmeghatározása ide sorolja még a helyet és időt is, és az események további lehetséges egyéb körülményeit." Ahogy azt az első fejezetben láttuk a dráma a történetet vagy annak egy eseményét átfordítja szituációba. Az addig nyelvi szinten létező eseményt térbe és időbe, viszonyokba és konkrét problémákba kell átfordítani, hogy működhessen. Az itt felsorolt elemek egy része megegyezik a hétköznapi helyzetek elemeivel; a drámai szituáció abban tér el a legtöbb mindennapi eseménytől, hogy a körülmények hatására a benne lévő(k) változásra kényszerül(nek), vagyis mindig jelentőséggel bíró helyzetről van szó. Általában a tanár kínálja a szituációt a csoportnak, és nagyon fontos kérdés, hogy milyen eseményt választ ki, amit szituációként vizsgálhatnak. Bármilyen területen, témában keressük az eseményt, érdemes olyat választani, aminek a rejtett tartalmához tud kapcsolódni a csoport, és ami tükrözi valamilyen módon a mai kor problémáit, sőt ezek akár konkrét tárgyakban, történésekben is megjelennek az eseményben. A tantermi dráma alkotása során valós helyzetben, az osztályteremben, a harmadik órában a hatodikos informatika csoporttal fiktív szituációt hozunk létre. Amikor a kiválasztott eseményt a csoporttal közösen átalakítjuk szituációvá, akkor lehetőséget kell teremteni arra, hogy a résztvevők 69 Bécsy Tamas: A cselekvés lehetésége, Budapest—Pécs, Dial6g Campus, 2006, 10. Sandor L. Istvan: Fogalomtar, in Lipták Ildikó (szerk.): Tanítási ddáma. Drámapedagógia a hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelésének szolgálatában. Segédlet tanfolyami hallgatók számára, Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 80. Heathcote: Improvisation, 48. Kaposi László: Tanitasi drama. Dramapedagögia a hatranyos helyzetü tanulök integralt nevelesének szolgálatában. Oktatási programcsomag a pedagógusképzés számára, Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 4.5. 70 71 72 038 e