OCR
A SZITUÁCIÓ Kénytelen voltam magamban keresni a hibát. Az óráról készült videófelvételt" visszanézve jöttem rá, hogy a gyerekek pontosan azt tették, amit az életben is tennének egy problémás helyzetben: megpróbálták megoldani. A dráma viszont épp az ellenkező irányba halad, mélyíti vagy kibontja a problémát ahelyett hogy megoldaná azt. Önmagában annak a tisztázása, hogy mivel drámát csinálunk, ezért nem a probléma megoldása a cél, segíthette volna a résztvevőket az alkotásban. Későbbi óráimon azt tapasztaltam, hogy annak a kimondása, hogy drámát próbálunk közösen létrehozni (nem pedig problémákat megoldani), kimondottan felszabadította a résztvevőket. A konkrét dramaturgiai stratégiák megosztása sem korlátozta a diákokat, hanem segítette őket az improvizációkban, mert referenciapontokat kínált, és így alkotókként dolgozhattak. Ha a résztvevők alkotóként tekinthetnek magukra, az komoly védettséget jelent. A tantermi dráma kapcsán gyakran találkozunk azzal, hogy a szakirodalom szembeállítja a művészet szempontjait a pedagógiai szempontokkal, hogy ezáltal különböztesse meg a valódi, színházi drámát a tantermi drámától. Az ezzel kapcsolatos kutatásom eredményei" is igazolják Bolton állítását, miszerint, „adrämänak sok köze van a pedagögiähoz, éppen azért, mert művészeti forma". A tudomány elsősorban az értelemre kíván hatni. A dráma művészeti elemei, az alkotás élménye az értelem mellett bevonja a megértési folyamatba a testet, az érzeteket és érzelmeket, valamint a képzeletet is. Ha művészetként és pedagógiaként kezeljük a drámát, akkor a teljes emberrel kapcsolatos megértés felé tehetünk lépéseket. A SZITUÁCIÓ Az osztálytermi drámában a történet jelentőségteljes eseményeit vizsgáljuk. Az eseményekből a drámában szituációt hozunk létre. Az osztálytermi drámában a szituációkat vizsgálhatjuk kívülről körüljárva vagy belülről, megélve és alkotva a fiktív helyzetet. A következő részben először a szituáció fogalmáról lesz szó, majd a szituáció elemeire épülő gyakorlatokat írok le. A szituációhoz erősen kapcsolódó fogalom a kontextus, amelyet Bolton egyik drämaöräjänak bemutat6 elemzésével fogok körbejárni. 56 Egy kutatás keretében késziiltek a videdfelvételek. §7 Bethlenfalvy: Living Through Extremes, 228. 6 Gavin Bolton: Drama in education and TIE: a comparison, in Tony Jackson (ed.): Learning through Theatre, London, Routledge, 1993, 39. 037 e