OCR
FIKCIÓ ÉS VALÓSÁG A DRÁMÁBAN Minta: Jelenet vagy állókép készítése arról, hogy a gáncsoló hol tanulhatta, hogy az ehhez hasonló helyzetekben így kell viselkedni. Akár szűkíthető, konkretizálható is a feladat: mit látott az iskolában/otthon/az utcán/tévében," amiből azt tanulta, hogy mások így viselkednek hasonló helyzetben? Értékrend: Egy rövid páros párbeszéd megírása/improvizálása, amiben a gáncsoló elmagyarázza barátjának, hogy miért viselkedett így az adott helyzetben. Esetleg a gáncsoló mottójának megfogalmazása. Magát a rendszert is kinälhatja atanär a diäkoknak, hasonlöan ahhoz, ahogy Davis is tette. Így olyan eszközt kapnak, aminek segítségével elemezhetik és továbbfejleszthetik a saját munkájukat. A tanári szerepbelépéshez is jól használható a cselekvések szintenkénti elemzése. Szerep felvételekor a tanárnak nem briliáns színészi alakítást kell nyújtania, hanem leginkább egy nézőpontot, világlátást kell konzekvensen képviselnie. Ebben nagy segítséget nyújt, ha a tanár azonosítani tudja a szerepnek megfelelő értékrendet. Ha például a gáncsoló diák szerepét veszi föl, és a résztvevők a forró szék munkaformában" kérdezik őt, akkor az improvizált válaszadásban segítheti őt a korábban meghatározott értékrend, például hogy az erősnek mutatnia kell az erejét, különben legyőzik. A jeladás és jelértelmezés nemcsak a dráma egyik kulcseleme, hanem minden emberi kommunikációnak lényegi része. Éppen ezért különösen fontos a jeladás és jelértelmezés szintjeit tudatosan kezelni. A dráma segít megtanítani, hogy a diákok a jelolvasást és jelteremtést tudatosabban használják önmaguk és környezetünk megismerésére is. FIKCIÓ ÉS VALÓSÁG A DRÁMÁBAN A dráma védettségét a mintha, a fikció kínálja. Ahogy a gyerekjátékban, úgy a drámában is úgy cselekszünk, mintha egy tárgy valami más lenne, vagy valaki más lennénk, vagy mintha másik helyzetben lennénk."! A gyerek a mintha-világot a játékán, a cselekedetein keresztül hozza létre. Amikor egy gyerek autósat játszva fakockát tologat a földön, akkor a képzeletét használva kísérletezik a valóság elemeivel. Egyrészt a materiális valósággal (a fakockával), másrészt a fogalmi valósággal: az autó és a mozgás fogalmait teszteli. Cselekvésével a gyerek olyan ® Kiválaszthatjuk az egyiket, vagy akár a csoportoknak kioszthatjuk, hogy melyik helyszínnel foglalkozzanak. Forró szék: amikor a tanár szerepben van, de a diákok önmagukként, szerep nélkül kérdezhetik őt. Jonothan Neelands: Dráma a tanulás szolgálatában, ford. Szauder Erik, Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság, 1994, 99. 50 51 +3] +