OCR
A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI Egyszerű gyakorlat a jelolvasás tudatosítására Azt, hogy az ember folyamatos jeladóként és jelértelmezőként működik, nagyszerűen tudatosítja Chris Cooper egyik gyakorlata." A gyakorlatot kilenc-tíz éves kortól fölfelé ki lehet próbálni diákokkal vagy felnőttekkel. Akkor működik jól ez a tevékenység, ha mindenféle mozgásos előkészítés, vagy különösebb felvezetés nélkül csináljuk. A csoportot arra kérjük, hogy rögzítsék — mintha hirtelen megfagytak volna — pontosan azt a pózt, amiben ülnek. Próbáljanak részletesen megjegyezni mindent, nemcsak azt, hogy a karjuk, meg a lábuk hogy volt, hanem még az arckifejezésük, tekintetük irányát is. A csoport tartsa meg a lefagyasztott testhelyzetet öt-nyolc másodpercig, hogy tényleg mindenkinek legyen lehetősége megjegyezni minél többet önmagáról. Eközben a tanár is igyekezzen minél több izgalmas szobrot az emlékezetébe vésni. Ezután oldjuk fel a fagyasztást, és vezessük fel a következő fázist, amiben a diákok egymást szoborként elemezhetik. Egy önként vállalkozót megkérünk, hogy mutassa meg a saját szobrát, " és a csoporttal közösen elemezzük azt. Mit jelent az, ahogy a kezét tartja? Mit lehet leolvasni a tekintetéből? Mire gondolhat ebben a pillanatban? Milyen érzéseket tükröz a szobor és miért? Jó, ha minden esetben a szobor konkrét elemeihez lehet kapcsolni az olvasatot. Akár több szobrot is meg lehet nézni, és reflektálni a hasonlóságokra és különbségekre. Sőt, akár az egész csoportra is rá lehet nézni, és beszélni arról, hogy szoborcsoportként, együtt mit fejeznek ki. Vajon mást fejeznek ki ezek az elemek, ha hétköznapi helyzetben látjuk őket, mint ha szoborként, műalkotásként nézzük? Ha van különbség, akkor mi az? Ez a gyakorlat a tanárképzésben részt vevő hallgatókkal is nagyszerűen működik. Egyrészt tudatosítja számukra, hogy tanárként olvasniuk kell a diákok, a csoport jelzéseit. Másrészt azt is tudatosítja, hogy az ő jeleiket is folyamatosan olvassák a diákok. A gyakorlat tovabbfejlesztése dramava A fent leirt gyakorlatban megvaldsul az, amit Heathcote a drama egyik fontos céljának tart: lelassítja az időt, és így lehetőséget teremt az amúgy túl gyorsan történő események vizsgálatára." A dráma másik fontos célja, hogy az emberi 35 Chris Cooper: Signs (Bethlenfalvy Ádám szemináriumán), Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, 2019. november 25. A drámában fontos védettséget teremthetünk meg azzal, hogy szoborként utalunk rá, és nem a prezentáló nevét használjuk. Sőt, akár a tanár is lehet a szobor úgy, hogy leképezi valamelyik diákot, aki pontosíthat a szobor beállításával. "7 Heathcote: Jel és eldjel, 17. 36 ° 26 ¢