Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bethlenfalvy Ádám
Cím (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Tudományterület
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000007/0024
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 25 [25]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000007/0024

OCR

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI JEL ÉS JELENTÉS Közösségben élő lényként arra kényszerülünk, hogy folyamatosan párbeszédben legyünk a körülöttünk lévőkkel. Ez a párbeszéd természetesen nemcsak nyelvi szinten, mondatok formájában történik, hanem testbeszéden keresztül is. Sőt, cselekvéseinkkel is értelmezendő jeleket adunk embertársainknak, ugyanúgy, ahogy mi is olvassuk az ő cselekedeteiket, és jelentést tulajdonítunk annak, amit tesznek. Egészen csecsemő korunktól fürkésszük mások jelzéseit, és az iskolába érkezve már szakértőkké válunk abban, hogy apró jelekből is kiolvassuk, aznap milyen hangulatban lép be a tanár a terembe. Persze a jelek értelmezése, különösen kisgyerekeknél, nem feltétlenül tudatos folyamat, de olyan tudás, aminek mindannyian birtokában vagyunk. Éppen erre a tudásra épít a színház, amikor egy-egy helyzetet kiemelt térbe helyez, és olvasásra, értelmezésre kínál a nézőknek. A színpadon történő eseményeket, a szerepek közötti kommunikációt éppen azért értik a nézők, mert a színház és a színészek ugyanazt a jelrendszert használják, mint amit a hétköznapi kommunikációban is használunk. Tehát, ha valakit elgáncsolnak a színpadon vagy elgáncsolnak egy iskolai folyosón, akkor a két cselekvést ugyanúgy olvassuk. Mindkét esetben egyszerre lehet zsigeri, érzelmi reakciónk, és emellett gondolati szinten is tudjuk értelmezni a gáncsolást. Szinte biztos azonban, hogy másképp kezeljük a két helyzetet. Az egyik esetben a gáncsolás azért történik, hogy nézőként megértsünk valamit a színpadi fikcióból, míg a másik esetben közvetlen, valós tétje van annak, hogy mit lépünk mi, a gáncsolás szemlélői. A második esetben a megértés konkrét cselekvésként jelenik meg (a ,nem cselekvést" is cselekvésként értve), míg a színházban a megértés belső marad, nem jelenik meg azonnali, közvetlen válaszként. A cselekvés és jelentésének viszonyáról fogalmaz meg izgalmas észrevételt Vigotszkij, ! amikor a gyerekjátékról ír. A játék során a botot lóként használó gyerek példája segítségével mutatja be, hogy a játékban a cselekvés a jelentésnek van alárendelve, míg a valódi életben ez éppen fordítva van. Míg a játékban a bot gond nélkül lehet ló, addig a valóságban a bot tárgyi valója az elsődleges. Tehát akkor válik csak sétapálcává, ha azzá alakítom, faragom és a megfelelő méretre vágom. Vigotszkij az ilyen képzelt helyzetekre épülő gyerekjátékot összekapcsolja a fogalmi gondolkodás megjelenésével: azzal, amikor egy gyerek már olyan dolgokról is tud gondolkodni, amik nincsenek közvetlenül előtte. Ez a belépő az elvont gondolkodás felé. A tantermi dráma szempontjából is hasznos ez 5 Lev S. Vygotsky: Mind in Society. The Development of Higher Psychological Processes, London, Harvard University Press, 1978, 97. e 24 e

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1874 px
Kép magassága
2677 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.19 MB
Permalinkből jpg
022_000007/0024.jpg
Permalinkből OCR
022_000007/0024.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde