Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Bethlenfalvy Ádám
Title (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Field of science
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000007/0017
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 18 [18]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000007/0017

OCR

A DRÁMA Tehát a dráma kapcsán eddig beszélhetünk a szándékkal bíró cselekvésről, ami valamilyen kontextusban, szituációban zajlik, és van előzménye, következménye. Érdemes további kiegészítéseket tenni, mert eddig nem igazán érthető, hogy miben tér el a hétköznapok bármely cselekvésétől az, ami a drämäban történik. Dorothy Heathcote egyik legkorábbi írásában, az 1967-ben megjelent Improvisationben azt írja, hogy a , dráma az olyan helyzetekkel való szembenézésről szól, amelyek megváltoztatják az embert, mert akkora kihívást jelentenek a számára"." Heathcote szerint tehát a dr-áma középpontjában a körülmények hatására, azokra reagálva megváltozó ember áll. Két, számunkra hasznos elemet kínál ez a meghatározás. Egyrészt a dc$7ámában bemutatott szituáció jellegével kapcsolatban fontos kiegészítés, hogy a szituációnak az embert változásra kényszerítő erejű körülményeket, viszonyokat kell hordozniuk. Másrészt hasznos, hogy Heathcote az embert, az ember alakulását állítja a drama k6zéppontjaba. Ezt tükrözi az is, hogy később Heathcote a drámát (a róla készült BBC dokumentumfilmben) man in a messként" határozza meg, amit igaz ember bajbanként" szoktunk magyarul emlegetni. Ez a tömör meghatározás annyira sokat mondó, hogy Heathcote munkásságának első korszakát is így szokták nevezni." A változást előidéző szituációk nyilvánvalóan túllépnek az egyén határain, hiszen egy ember helyzetének része az a szélesebb társadalmi valóság is, ami hatással van a közvetlen környezetére. Edward Bond drámaíró szintén az ember és az őt körülvevő társadalmi valóság ütközését tartja a dc-áma témájának," de ezt kiegészíti azzal, hogy az ütközés az emberen belül is történhet. Szerinte akkor alakul ki dráma, amikor az alapvető emberi szükségletek — mint például az igazság iránti vágy — összeütközésbe kerülnek azokkal a társadalmi elvárásokkal, amiket az ember a szocializációja során a magáévá tesz.” Bond szerint a görög drámák is azokat a konfliktusokat állították színpadra, amik az egyén „Drama is human beings confronted by situations which change them because of what they must face in dealing with those challenges.” Dorothy Heathcote: Improvisation, in Liz Johnson — Cecily O’Neill (eds.): Collected Writings on Education and Drama, Evanston, Northwestern University Press, 1984, 48. Kenneth Tynan szinhazkritikusra hivatkozva hasznalja ezt a meghatározást. Dorothy Heathcote: Hérom szévészék var ram..., ford. Deak Eva, Drämapedagögiai Magazin, 1994/k, 11-14. 20 Gavin Bolton: Acting in Classroom Drama, Portland, Calender Island Publisher, 1999, 177. ?! Edward Bond: Commentary on The War Plays, in Edward Bond: The War Plays, London, Methuen, 1991, 258. 2 Uo. + ]7 »

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1874 px
Hauteur de l'image
2677 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.11 MB
Lien permanent vers jpg
022_000007/0017.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000007/0017.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu