OCR
A DRÁMA Tehát a dráma kapcsán eddig beszélhetünk a szándékkal bíró cselekvésről, ami valamilyen kontextusban, szituációban zajlik, és van előzménye, következménye. Érdemes további kiegészítéseket tenni, mert eddig nem igazán érthető, hogy miben tér el a hétköznapok bármely cselekvésétől az, ami a drämäban történik. Dorothy Heathcote egyik legkorábbi írásában, az 1967-ben megjelent Improvisationben azt írja, hogy a , dráma az olyan helyzetekkel való szembenézésről szól, amelyek megváltoztatják az embert, mert akkora kihívást jelentenek a számára"." Heathcote szerint tehát a dr-áma középpontjában a körülmények hatására, azokra reagálva megváltozó ember áll. Két, számunkra hasznos elemet kínál ez a meghatározás. Egyrészt a dc$7ámában bemutatott szituáció jellegével kapcsolatban fontos kiegészítés, hogy a szituációnak az embert változásra kényszerítő erejű körülményeket, viszonyokat kell hordozniuk. Másrészt hasznos, hogy Heathcote az embert, az ember alakulását állítja a drama k6zéppontjaba. Ezt tükrözi az is, hogy később Heathcote a drámát (a róla készült BBC dokumentumfilmben) man in a messként" határozza meg, amit igaz ember bajbanként" szoktunk magyarul emlegetni. Ez a tömör meghatározás annyira sokat mondó, hogy Heathcote munkásságának első korszakát is így szokták nevezni." A változást előidéző szituációk nyilvánvalóan túllépnek az egyén határain, hiszen egy ember helyzetének része az a szélesebb társadalmi valóság is, ami hatással van a közvetlen környezetére. Edward Bond drámaíró szintén az ember és az őt körülvevő társadalmi valóság ütközését tartja a dc-áma témájának," de ezt kiegészíti azzal, hogy az ütközés az emberen belül is történhet. Szerinte akkor alakul ki dráma, amikor az alapvető emberi szükségletek — mint például az igazság iránti vágy — összeütközésbe kerülnek azokkal a társadalmi elvárásokkal, amiket az ember a szocializációja során a magáévá tesz.” Bond szerint a görög drámák is azokat a konfliktusokat állították színpadra, amik az egyén „Drama is human beings confronted by situations which change them because of what they must face in dealing with those challenges.” Dorothy Heathcote: Improvisation, in Liz Johnson — Cecily O’Neill (eds.): Collected Writings on Education and Drama, Evanston, Northwestern University Press, 1984, 48. Kenneth Tynan szinhazkritikusra hivatkozva hasznalja ezt a meghatározást. Dorothy Heathcote: Hérom szévészék var ram..., ford. Deak Eva, Drämapedagögiai Magazin, 1994/k, 11-14. 20 Gavin Bolton: Acting in Classroom Drama, Portland, Calender Island Publisher, 1999, 177. ?! Edward Bond: Commentary on The War Plays, in Edward Bond: The War Plays, London, Methuen, 1991, 258. 2 Uo. + ]7 »