OCR
NARRATÍVA ÉS DRÁMA A dráma azért lehet hatékony módja a történetek vizsgálatának, mert áthelyezi a történetet, másik formát ad neki, másik szintre helyezi. A dráma középpontjában a szituáció áll, és amint egy történet bármelyik eseményét a szituáció dimenzióiba fordítjuk, megakasztjuk azt, és kérdések sokaságára kell válaszokat keresnünk, hogy drámává váljon a cselekvés. Amíg a drámai szituációt értelmezzük, megáll az idő, és megáll a narratíva is. Ezért tudunk más nézőpontból rápillantani. Annak érdekében, hogy tisztábban lássuk, mi a viszony a dráma és a narratíva között, és hogy mit kínálhat a dráma az oktatásnak, érdemes körüljárnunk, mit értünk a dráma fogalma alatt. A DRÁMA Chris Cooper hívja föl a figyelmet arra, hogy a ,,»drama« sz6 a g6r6g dro vagy dran szóból szarmazik, ami azt jelenti, »csinalok« vagy »cselekszem«, hogy »befolyasoljak«”,> mig a görög theotron sz6 a nézés helyét jeloli. A dramaban cselekednek, a színházban pedig ezt nezik. Eles kontrasztban a narrativäkkal, a dräma működésének fő csatornája a cselekvés. Ennek része, a cselekvés egyik lehetősége a beszéd is. A drcrámában a beszéd a cselekvés egyik eszközévé válik. A szituációban nemcsak az fontos ami, akitől, akinek és ahogyan elhangzik, hanem ehhez a szituáció megváltoztatásának szándéka is kapcsolódik. Láttuk, a dráma szó görög gyökében eleve benne rejlik a szándékoltság, a célra irányultság. Azért cselekszem, hogy befolyásoljak. Bécsy Tamás drámadefiníciója hasznos kiegészítéseket kínál az eddigiekhez. Ő azt állítja, hogy azt nevezhetjük drámának, , ami egy eredetileg szituációba zárt életjelenséget, élettartam megvalósulását, (...) cselekménnyé alakulását tükrözi."" Bécsy definíciójában fontos szerepet játszik a szituáció, ami a cselekvés vagy életjelenség lehetőségét hordozza. Emellett Bécsy meghatározásának része a cselekménnyé alakulás, tehát valamiféle történet kibontakozása is. Nem feltétlenül kell komplex narratív struktúrákra gondolnunk ennek kapcsán, hiszen az, hogy egy cselekedetnek van előzménye és következménye, már önmagában történetet teremt. 5 Chris Cooper: A cselekvő képzelet. A TIE és annak viszonya ma a DiE-hoz, ford. Köves Júlia, in Takács Gábor (szerk.): Jeladás és képzelet, h.n., 2020, 48. 16 Bécsy Tamas: A dradmamodellek és a mai drama, Budapest-Pecs, Dialög Campus, 2001, 37. +16 +