Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bethlenfalvy Ádám
Cím (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Tudományterület
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000007/0014
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 15 [15]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000007/0014

OCR

NARRATÍVA ÉS DRÁMA kell reflektálnia arra, hogy mi az elfogadható az emberi viszonyokban, és mikor történik határátlépés. És végül, tükröznie kell valamilyen narrátori nézőpontot, a történetnek kell, hogy legyen valamilyen elbeszélője." Ugyanezeket az elemeket használjuk a történetalkotással párhuzamosan a valóság történéseinek értelmezésében is. A történetalkotásban használt elemeket, a narratív mintázatokat, a magyarázó történetelemeket a minket körülvevő kulturális kelléktárból, hagyományból merítjük, ezáltal nemcsak a kulturális közegünk részévé, hanem annak képviselőivé is válunk. Antonio Damasio fontos szerepet tulajdonít a narratíváknak a személyiség — az én — kialakulásának folyamatában.? Kutatásaiban azt vizsgálja, hogy az agy melyik részében található az én, amihez különböző agyi sérüléseket szenvedett emberek vizsgálatából is gyűjt anyagot. Számunkra igazából elméletének az a része érdekes, amely szerint az agytörzsben lévő proto-én én-maggá, majd végül önéletrajzi énné fejlődik." Damasio szerint ez az önéletrajzi én egy közösségi énből és egy spirituális énből tevődik össze, ahol mindkettő olyan struktúrát kínál, amely mentén az élet történései narratívává tudnak válni. Mindeddig nem irodalmi művekről, hanem hétköznapi történetekről, és azok jellemzőiről volt szó. Míg az irodalmi történeteket többnyire fikcióként, addig a mindennapi élet vagy a személyes múlt elbeszéléseit gyakran valóságként kezeljük. Ugyanakkor az irodalmi és a hétköznapi elbeszélések funkciói többnyire megegyeznek. A történetek (akár fiktív, kitalált, irodalomi történetről, akár a mindennapi élet valós történeteiről legyen is szó) a világ és önmagunk megértését szolgálják, miközben sokrétű kulturális eszköztár és hagyomány részét képezik. Az ember sok szempontból hasonló szükségletek kielégítésére használja az egyiket, mint a másikat. Éppen amiatt, hogy ennyire központi szerepet játszanak a történetek környezetünk és önmagunk megértésében, nagyon jól használhatók arra, hogy manipulálják a világról és önmagunkról alkotott képünket. A következő részben néhány példán keresztül szeretném bemutatni azt, hogy milyen módon használhatók a történetek arra, hogy az emberek valóságképét befolyásolják. A hallott, olvasott történetek ott működnek az elménkben, részévé válnak annak, ahogy a körülöttünk lévő eseményeket érzékeljük, magyarázzuk. És ezzel könnyű visszaélni. Akár a közélet, a politika terén, akár gazdasági téren. Érdekes felismerésekkel találkozhatunk azzal kapcsolatban, hogy a fogyasztói 8 Bruner: Acts of Meaning, 77. ° Antonio Damasio: Self Comes to Mind. Constructing the Conscious Brain, New York, Pantheon Books, 2010, 26-39. 0 Uo., 28: Proto-self, core-self, autobiographical-self. + |4 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1874 px
Kép magassága
2677 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.18 MB
Permalinkből jpg
022_000007/0014.jpg
Permalinkből OCR
022_000007/0014.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde