Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Bethlenfalvy Ádám
Title (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Field of science
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000007/0014
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 15 [15]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000007/0014

OCR

NARRATÍVA ÉS DRÁMA kell reflektálnia arra, hogy mi az elfogadható az emberi viszonyokban, és mikor történik határátlépés. És végül, tükröznie kell valamilyen narrátori nézőpontot, a történetnek kell, hogy legyen valamilyen elbeszélője." Ugyanezeket az elemeket használjuk a történetalkotással párhuzamosan a valóság történéseinek értelmezésében is. A történetalkotásban használt elemeket, a narratív mintázatokat, a magyarázó történetelemeket a minket körülvevő kulturális kelléktárból, hagyományból merítjük, ezáltal nemcsak a kulturális közegünk részévé, hanem annak képviselőivé is válunk. Antonio Damasio fontos szerepet tulajdonít a narratíváknak a személyiség — az én — kialakulásának folyamatában.? Kutatásaiban azt vizsgálja, hogy az agy melyik részében található az én, amihez különböző agyi sérüléseket szenvedett emberek vizsgálatából is gyűjt anyagot. Számunkra igazából elméletének az a része érdekes, amely szerint az agytörzsben lévő proto-én én-maggá, majd végül önéletrajzi énné fejlődik." Damasio szerint ez az önéletrajzi én egy közösségi énből és egy spirituális énből tevődik össze, ahol mindkettő olyan struktúrát kínál, amely mentén az élet történései narratívává tudnak válni. Mindeddig nem irodalmi művekről, hanem hétköznapi történetekről, és azok jellemzőiről volt szó. Míg az irodalmi történeteket többnyire fikcióként, addig a mindennapi élet vagy a személyes múlt elbeszéléseit gyakran valóságként kezeljük. Ugyanakkor az irodalmi és a hétköznapi elbeszélések funkciói többnyire megegyeznek. A történetek (akár fiktív, kitalált, irodalomi történetről, akár a mindennapi élet valós történeteiről legyen is szó) a világ és önmagunk megértését szolgálják, miközben sokrétű kulturális eszköztár és hagyomány részét képezik. Az ember sok szempontból hasonló szükségletek kielégítésére használja az egyiket, mint a másikat. Éppen amiatt, hogy ennyire központi szerepet játszanak a történetek környezetünk és önmagunk megértésében, nagyon jól használhatók arra, hogy manipulálják a világról és önmagunkról alkotott képünket. A következő részben néhány példán keresztül szeretném bemutatni azt, hogy milyen módon használhatók a történetek arra, hogy az emberek valóságképét befolyásolják. A hallott, olvasott történetek ott működnek az elménkben, részévé válnak annak, ahogy a körülöttünk lévő eseményeket érzékeljük, magyarázzuk. És ezzel könnyű visszaélni. Akár a közélet, a politika terén, akár gazdasági téren. Érdekes felismerésekkel találkozhatunk azzal kapcsolatban, hogy a fogyasztói 8 Bruner: Acts of Meaning, 77. ° Antonio Damasio: Self Comes to Mind. Constructing the Conscious Brain, New York, Pantheon Books, 2010, 26-39. 0 Uo., 28: Proto-self, core-self, autobiographical-self. + |4 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1874 px
Hauteur de l'image
2677 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.18 MB
Lien permanent vers jpg
022_000007/0014.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000007/0014.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu