OCR
BEVEZETŐ Ez a könyv a drámával foglalkozik. Elsősorban azzal, hogy miként lehet a drámát, a drc-ámapedagógiát arra használni, hogy a történetekben, narratívákban és szövegekben cselekvő módon mélyedhessen el a tanár és egy csoport fiatal. Mindig lenyűgöz, amikor képzéseken, tanfolyamokon olyan tanárokkal találkozom, akik a saját idejükből, energiájukból áldoznak arra, hogy új gondolatokkal, friss megközelítésekkel találkozzanak. Gyanítom, hogy legalább annyira céljuk saját kreativitásuk, érdeklődésük frissen tartása, mint a diákok érdeklődésének megőrzése. A saját gyakorlati munkám során tapasztaltam, hogy nincs annál rosszabb, mint amikor a tanár maga unja a tanítást. Különösen, ha drámát tanít. Bizonyára nem általánosan alkalmazható gyógyír az ilyen helyzetekre, de velem együtt talán másokon is segít, ha az ember nemcsak új technikák után kutat, hanem úgy ismerkedik elméleti alapvetésekkel, hogy azokat aztán sokféle formában tudja gyakorlattá alakítani. Ha nem kész receptet kap a tanításra, hanem inkább hozzávalókat. Olyan hozzávalókat, amikből maga főzhet valami jót, hiszen ő ismeri legjobban a csoportjai és a saját ízlését, a terem hőfokát és a többit. Ügyeltem rá, hogy majd minden elméleti egység mellett legyen gyakorlatban kipróbálható elem, valami, ami segít, hogy a tanár kóstolgathassa az adott gondolatot. A drámát azért is különösen hasznos az elméleti mozgatórugói felől megközelíteni, mert az elmúlt évtizedekben Magyarországon leginkább a dc-$áma munkaformái terjedtek el az oktatásban, a drámás gondolkodás elméleti alapvetései, előfeltevései nélkül. Az állókép, a forró szék vagy a szerep a falon közismert technikákká váltak, miközben a dráma elméleti alapvetései szinte alig ismertek. Ez egyrészt érthető, és persze nagyszerű, ha a tanárok egyáltalán használnak drámás formákat a tanteremben. Másrészt viszont a formák jóval gazdagabb, képzelettelibb alkalmazására rengeteg új lehetőség nyílik, ha a tanár érti a technikák mögött rejlő gondolatokat is. A legegyszerűbb formákból is kibontakozhat erős élményt kínáló dráma az osztályteremben, hogyha az adott formát Qe