OCR
ünnepi benedikciókon túl az új ház, a harang és a zarándokok megáldása is szerepel. Ugyanitt — unikälis szertartästipusk&nt — drägakövek &s nemes gyöngyok szentelésérél (,,benediccio super lapides preciosos et margaritas nobiles”) is szó esik." A rituálé típusú szertartáskönyvek középkori előzményei mellett témánk szempontjából a pontifikálék és a misszálék jelentősége emelkedik ki. A kizárólag püspöki használatra szánt pontifikálék — a liturgikus könyvek fejlődéstörténetében — megelőzték a közpapi rituálékat. Amíg utóbbiak nem különültek el egyértelműen, addig a pontifikálék meglehetősen sok olyan szertartást is tartalmaztak, amelyeket nem csupán a püspök végezhetett el. A legkorábbi — nálunk őrzött — pontifikálé, amely a 12. században készült a biburgi apátságban, a vízszentelés és a rituálék kapcsán már említett ünnepi benedikciókon kívül többek között a templomi eszközök és liturgikus ruhák, az először felkötött kard, a ház (itt sorra veszi a monostor egyes épületeit, termeit), a vetések, az új szőlő és a bab, az új gyümölcsök, az új kenyér és új bor, az almák, a zöldségek, valamint az ordáliákhoz használt tüzes vas és hideg víz megáldását is előírta." Eltérően járt el ettől a 14. századi esztergomi pontifikále összeállítója. A kódexben már szinte egyáltalán nem szerepel olyan benedikció, amely a későbbi, nyomtatott püspöki szertartáskönyvekben nem fordulna elő hasonlóan." A Pontificale Romanum nálunk is használt 15. századi példányai a templomi eszközök megáldásán kívül például a vasárnaponként a híveknek szétosztott kenyér, az újonc katonák, az új kút és szérű, a pestises állatok, a terített asztal, a hajó, a fegyverek és harci zászlók, valamint az anyja hasában lévő magzat megáldásának rítusát is tartalmazzák." A viszonylag nagyszámú hazai középkori misszále többsége benedikciókat is magába foglal, amelyek túlnyomó része a liturgikus év ünnepeihez kapcsolódik." A hamvazószerdai, virágvasárnapi, húsvéti stb. szentelések mellett néhány kevésbé általános, ám fentebb, más kódextípusok kapcsán már említett áldás (pl. szőlő, bor, zarándok) is rendszeresen előfordul bennük. Vizsgálatunk szempontjából figyelemre méltó az ún. felajánlási misék (missae votivae) jelenségköre. Ezek céljai között számos olyan téma (pl. misék a rossz idő ellen, esőért, a betegekért, pestis ellen, a lázban szenvedőkért) megtalálható, amelyek szoros kapcsolatban állnak a hívek igényeit közvetlen módon, eszközszerűen kiszolgáló papi gyakorlat benedikciók által is képviselt változatával. Aki ismeri a breviáriumok újkori tartalmi jellemzőit, az nem valószínűsítené a benedikciók megjelenését az ilyen jellegű liturgikus könyvekben. Valójában az 9 Radé 1973, 476-478. * Radé 1973, 439-446. " Rad6 1973, 446-458. ? Radé 1973, 458-462. B Radó 1973, 77—229. 20