Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000005/0000

Az udvar vonzásában. A magyar főnemesség bécsi integrációjának színterei (1711–1765)

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Kökényesi Zsolt
Title (EN)
In the Court’s Attraction. The scenes of the integration of the Hungarian aristocracy in Vienna (1711–1765)
Field of science
Kora-újkori történelem / Early modern history (12976)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000005/0039
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 40 [40]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000005/0039

OCR

A császárváros nemesi iskolái e 39 nemcsak a fejedelmi gyűjteményekbe nyerhettek betekintést, hanem a külföldi kormányzati és kulturális szokásokba is, megfigyelhették a ceremóniákat, tanulmányozhatták az udvari társadalom működését, elsajátíthatták az etikettet, gyakorolhatták nyelvtudásukat, valamint művészekkel és más arisztokratákkal is kapcsolatokat köthettek. A főúri karrierekre jellemzően igen pozitív hatást gyakorolt, ha az adott főnemesnek fiatalon lehetősége nyílt arra, hogy bizonyos ideig hazai, vagy akár külföldi uralkodói udvarban tartózkodhatott, és tanulmányútja során képes volt az honnéte homme viselkedés-, illetve műveltségideált elsajátítani. A német Zeremonialwissenschaftirodalom szerzői, köztük Julius Bernhard von Rohr (1688-1742) a főnemesi szülők számára határozottan ajánlották, hogy fiaikat, miután megfelelő felkészültségre szert tettek, engedjék az udvarba saját tapasztalatokat szerezni." Végül fontos hangsúlyozni, hogy a főnemesi diákok művelődésében a röviden bemutatott lehetőségek általában különféle módon keveredtek, nem önálló módon voltak jelen, ezek kiválasztásában a szülők műveltsége, anyagi lehetőségei vagy a helyi intézményi keretek egyaránt fontos szerepet játszottak. Bécsi iskolák és magyar tanulóik Bécs a Habsburg Monarchia fővárosaként nemcsak kormányzati központ volt, hanem kulturális és oktatási centrum is, amely meghatározó szerepet játszott az államkonglomerátum művelődésében. Az udvar már a 16. századtól fogva élen járt a császárvárosi iskolák patronálásában, amely révén segítette Bécs fővárosi funkciójának a kialakítását, illetve a rezidenciaváros vonzáskörzetének a kiszélesítését. A 18. század elején azonban a császárváros oktatási lehetőségei és az iskolák színvonala nyugat-európai összehasonlításban kedvezőtlen képet mutattak, amiben egyfelől szerepet játszott a monarchia folyamatos háborúk miatti gazdasági kimerültsége, másfelől pedig a kormányzatnak a korai felvilágosodás eszméi elől való elzárkózása. Johann Basilius Küchelbecker (1697-1757) német utazó véleménye szerint ,a bécsi gyermekek, különösen a nemesek oktatása számomra éppenséggel nem tűnik a legjobbnak; őket már fiatal korban, amikor még a dajkák kezei alatt vannak, mindennemű gyengédséget, tréfálkozást, játékot megengednek nekik, egyszóval megfogalmazva teljesen elkényeztetik őket, közben pedig túl sokat beszélnek nekik rendjükről, nemességükről, gazdagságukról"." A protestáns (rövidebb ideig Jénában teológiai tanulmányokat is folytató) Küchel5 Rohr, 1728. 244. 1 „Die Education derer Wienerischen Kinder, vornehmlich des Adels, scheinet mir eben nicht die beste zu seyn; denn es werden dieselben so gleich, in der Jugend, da sie noch unter denen Händen der Kinder-Weiber sind, zu allerhand Zärtlichkeit, Schertzen, Spielen angehalten, und mit einem

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.33 MB
Lien permanent vers jpg
022_000005/0039.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000005/0039.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu