OCR
1. BEVEZETÉS lyeket túl a rendén gyakran válaszszon, s megvédik őt, ha szigorúbban szól, azon gyanútól, hogy szándékosan kereste azon thémát s textust, a mi visszatetszést szül az egyháznál." A perikópa és perikóparendek történeti alakulásával és kérdésével kapcsolatban több magyar és idegen nyelvű irodalom áll rendelkezésünkre, valamint a téma összetettsége is szinte külön monografikus feldolgozást igényel(ne). Annyi azonban bizonyos a történeti kutatásból, hogy az egyházi év ünnepei, ünnepkörei valamennyivel korábban megszilárdultak, mint pl. az, amit leegyszerüsitve „periköparendnek” neveznek. Eppen ezért indokoltabb először az egyházi év gyökereinek és adaptációtörténetének vizsgálata, amit az első nagy fejezet mutat be, még ha tisztában vagyok is azzal, hogy könyvünk összességében a bonyolult ünneptörténet szeleteit tudja és fogja érinteni. Nyilvánvaló, hogy akár egy-egy ünnepről vagy ünnepkörről is külön monográfiát lehetne írni. Célkitűzésem mindvégig az volt, hogy a gyökerekig, az eredőkig vezessem vissza ünnepeinket, hogy az eredeti szándék, üzenet megértése és mai továbbadása könnyebb legyen. Az ünnepek ószövetségi előzményeit, bibliai alapjait, teológiáját, dogmatikumát, spirituális összetevőjét alapvetően nem tárgyaljuk. A második nagy témafelvetés az első fejezethez kapcsolódik és a maga nemében - tudomásom szerint — szinte kutatatlan terület. Látva a vasár- és ünnepnapok elnevezésének sokrétűségét, gazdagságát, de óriási egyenetlenségeit, problémáit is, szükségesnek és izgalmasnak tartottam a magyarországi és magyar nyelvű források vizsgálatát, ami — többek között — összefügg az egyházi év magyar adaptációjának konkrét történetével. Olyan gyűjtemény, adatbázis, történeti bizonyíték a második fejezethez kapcsolódó, a legkülönfélébb forrásokból merítő melléklet, amely ökumenikus érdeklődésre tarthat számot, de istentiszteletünkről és istentiszteleti életünkről való gondolkodásunk szempontjából is nélkülözhetetlen. A téma kutatásának legfőbb problémája és legnemesebb kihívása, hogy azt kizárólagosan (lelkészi) szertartási könyvek vizsgálata alapján nem lehet "1 HÖRK 1882, 124. A XIX. században a PEIL lapjain hosszú vita folyt a perikóparend alkalmazásáról és az ún. szabad textusválasztásról, vö. PAP 2008/2009. 33