OCR
ELőszó karizmatikus" , megújulás" látványossága mellett teszi le a voksát." Egyúttal olyan privát vagy magánéleti keresztyénség (religio privata) eszménye lebeg a szemek előtt, amely létrejötte és létezése ellen — ha jól értem — a , hivatalos" egyház minden erejével és jelszavaival küzd." Elgondolkodtató, hogy sem a kawe rizmatikus dicsöitöknek, sem a neoreformatusoknak, sem a sok kérdésben, így egyházzenei és liturgiai ügyekben is opportunista kvázi fundamentalista vagy a történeti analógiákban gondolkodást elvető kvázi radikális , biblikus" irányzatoknak nem kell magyarázkodni istentiszteleti és egyházzenei egyénieskedésük miatt.”® Én a magam részéről egy olyan magyar református egyházban szeretnék élni, amely őszinte nyitottsággal veszi komolyan keresztyénségét, és amelynek nem csupán múltja, hanem jövője is van. Röviden szükséges jeleznünk, hogy a keresztyén egyház(ak)ban a keresztyén ünnepekkel mint identitásuk sajátjával való elmélyült foglalkozás eredményez4» heti csak azt, hogy a „viläg” elé erös hitvallással álljanak, álljunk ki. Azért elengedhetetlen mindez, mert sokfele megfontoläsböl, civilizaciös ideolögiáktól átfűtve lényegüktől fosztják meg ünnepeinket, amikor pl. a karácsonyfa az Amerikai Egyesült Államok Fehér Házában évek óta csak vallási szimbólumoktól megtisztított, átértelmezett kb. ünnepfa (holiday tree), Brüsszelben pedig télfa lett, ? Ausztráliában karácsonyi és húsvéti szünet helyett csak téli és tavaszi szünetről lehet beszélni, a Kr.e. Es Kr.u. is szämüzött megjelölesse vält.?° Legalább három nagy, kapcsolódó, de kvázi önálló témakörrel nem foglalkozom kimerítően e helyen, mivel ezek kifejtése jócskán meghaladná e munka 26 Vö. GEFFROY 2011, 230. 7 A kérdés problémáját és kritikáját a confessio publica és religio publica összefüggésében lásd: Szűcs 2010, 23-24.; Szűcs 2004a, 41-44.; Szűcs 2008, 40-51. A kérdéssel részletesebben foglalkoztam a kántorképzés jövőjéről tartott 2012. októberi nagykőrösi konferencia gyűjteményes kötetébe készített , Az Kántorok felől kellene nagyobb gondviselésnek lenni." A továbblépés szükségessége és útjai a kántori szolgálat jövőjéért című korreferátumomban. PAP 2013, 93-100. Nem szükséges magyarázkodni az anyanyelviséget és anyanyelvűséget úton-útfélen hangoztató egyházban az értelmetlen blablákat tartalmazó, sokszor silány magyar, angol, héber, egzotikus nyelvű (ének)szövegek éneklése közben. Csak emellett meg ne jelenjen egy veretes magyarságú gregorián-graudál tétel vagy reformáció korabeli népének, ahol a Kyrie eleison is „csak” Uram, irgalmazz vagy Irgalmazz nékünk formában hangzik fel! Az alapelvek ütköztetése közben külön , érdekességként" jelentkeznek az imanapok, imahetek központi liturgiai ajánlásai, amelyek alapján távoli kultúrák gyakorlatait mímelik a résztvevők, vagy pl. számukra értelmezhetetlen nyelveken mantráznak énekeket és imádságokat. Vo. http://www.magyarkurir.hu/hirek/muszlim-erzekenyseg-brusszelben-telfara-cserelikfoteri-karacsonyfat Az ausztráliai kormányzat szándéka szerint a BC (Before Christ) és AD (Anno Domini) helyett BCE (Before Common Era) és BP (Before Present), valamint CE (Common Era) lép. Valójában mindhárom , újdonság" szellemtörténetileg értelmezhetetlen. 28 17