OCR Output

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ?

ezt úgy fejezi ki, hogy a szavak Hollánnál képbe transzmutálnak, s így

a realitás nincs többé velünk a képein."

Yves Bonnefoy az A l’Ecoute du visible. Morandi, Hollan című 2001-es
vevey-i kiállítás katalógusában fogalmazta meg azt, hogy az ókori mi¬
mézis-kultúrát, az ábrázolás hitelességét átvevő reneszánsszal szemben
a modern és kortárs művészetet sokkal inkább érdekli a realitással való
közvetlen találkozás.

Yves Bonnefoy tócsája, akárcsak Hollán Sándor fái, a megmutatha¬
tó és az ábrázolható közötti határvonalat szimbolizálja. A mimézis
víztükre jelenik meg a kötetben található Fa, jel, villám című szöveg
zárásaként: , Az ecset megindulna lefelé, mint a sziklákról patakzó víz,
hol egyenesen, hol kanyarogva, és lent tócsává szélesedne, amely fölé
hiába hajol az ember, már nem látja benne a tükörképét." Erre a harcra
utal a Hollán Sándor egy napja című szövegben is: , Micsoda paradoxon,
hogy a közvetlenséget gyakorolni igyekvő festő végül akaratlanul is
jelet alkot, amely eleve, természeténél fogva a közvetettség eszköze!
Mekkora csapda, hogy kiolthatja művéből az első rajz ragyogását, ere¬
jét!". Ugyanebben a szövegben szól először a művészi alkotöfolyamat
misztikus tapasztalatairól (Bonnefoy életművében nem jellemző ennek
a fogalomnak a használata, miközben tapasztalati valósága szinte plasz¬
tikusan tapintható):

sÉs itt elgondolkozhatunk az alkotás és az ebből fakadó misztikus
tapasztalat egységéről és azonosságáról. Ennek az idealizmusáról.
Ahol az alkotót nem érdekli a világ a maga valóságában, az élet összes

°° Nadas Péter: Arbor mundi. Mitopoétikai alakzatok Alexandre Hollan festészetében,
in Hollän Sandor. A Fa ütja / Alexandre Hollan. Le chemin de l’Arbre, a Szépmüvé¬
szeti Müzeum és a Musée Fabre de Montpellier Agglomération kiällitäsänak katalé¬
gusa Geskö Judit tanulmänyäval, 2011-2012, 61-62. Online is olvashatö: http://deske.
hu/iras/html-2012/nadas-hollan.htm, (Letöltes: 2016. október 10.)

6 Yves Bonnefoy: Hollän Sändor egy napja, in uö: Hollan Sandor. Harminc ev elmelke¬
desei (1985-2015), forditotta: Gulyäs Adrienn, Koväcs Krisztina, Koväcs Veronika,
Makádi Balázs, Sepsi Enikő, KRE — LHarmattan, 2016, 57.

« 48 +