Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Sepsi Enikő
Title (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000046/0014
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 15 [15]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000046/0014

OCR

s BEVEZETÉS (ELMÉLETI KERETEK) " fontos adalékot nyújthat a nyelv és a vizuális alkotás (a befogadó oldaláról: percepció) kapcsolódásainak feltárásához. Paul Ricoeur Az élő metafora című könyvében bevezeti a Wimsatttől kölcsönzött , verbális ikon" fogalmát, melyet a költői nyelv jelentésalkotásának megvilágítására használ: a költői nyelvben a szavak értelme és materialitása fuzionál (, le sens — les sens”, , le sensible"), sokkal inkább, mint a nem-költői nyelvben, s egy önmagára hajló tárggyá, anyaggä (, stuff") válik, mely valamilyen fiktív és virtuális tapasztalatot fogalmaz meg. Éppen az olvasás aktusa mutatja meg, hogy a költői nyelvben nem a jelentés és a hang összekapcsolódása elsődleges, hanem a jelentés és egy képfolyam (az emlékezetből feltörő érzéki lenyomatok, impressziók) összekapcsolódása. Ezt érti a jelentés ikonicitásán." Jelen wey bevezető, de a kötet is a szakirodalomban elszórtan , költői" színháznak, m.” „költöi” filmnek nevezett példakat reszesiti elönyben ezen megfontoläsok menten, jöllehet kiterjedhetne a plakätmüveszet, reklämmüveszet, szobrászat, építészet stb. területeire is. A kommunikációelméleti és legismertebb kommunikációs modellek közül" haszonnal alkalmazható a művészeti területre is a transzmiszszids modell, a Snannon-Weaver-féle modell, különösen a zaj, zajforras (csatornazaj, környezeti zaj, szemantikai zaj), valamint a kódolás-dekódolás tekintetében. Hiszen minden művészeti ág sajátos jelrendszerrel dolgozik, sajátos csatornákon kommunikál, s az adott nyelvet sajátos kódolási-dekódolási technikák, folyamatok jellemzik. Bizonyos interaktivitással élő művészeti ágakban a Schramm és Osgood által megalkotott interperszonális, körkörös interpretációt leíró modell is jól alkalmazható, melyben az adó és vevő mindegyike egyben interpretáló, vagyis a bekódolás és a dekódolás állandóan cserélődik a két szerepben. A hazai szakirodalomban nincs jelen, ám éppen a művészetet mint vizuális kommunikációt vizsgálók számára Brown holografikus modelljének vagy a lengyel származású Benoit Mandelbrot fraktálokra 6 Paul Ricoeur: La métaphore vive, Paris, Seuil, 1975, 263. 7 C. David Mortensen: Communication: The Study of Human Communication, Chapter 2, Communication Models, New York, McGraw-Hill Book Co., 1972. +13 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2671 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.05 MB
Permalink zum JPG
022_000046/0014.jpg
Permalink zur OCR
022_000046/0014.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu