OCR
6.3. SPIRITUALITAS ® 151 Isten segítségére volt szükségünk. Hogyan csináltuk ezt, és miért? Először is — fel kellett hagyni azzal, hogy megjátsszuk Istent, mert az sehova sem vezetett." (Alcoholics Anonymous 1994a: 59.) A bűn és az alkoholizmus között további párhuzam figyelhető meg abban, hogy egyik is, másik is egy közösség egyetemesen jellemző állapotát ragadja meg, melyben a közösség tagjait sorsazonosság köti össze, s ezzel a közösségszerveződés alapját fekteti le: ahogy a bűnös ember képe a keresztény identitás lényegi eleme, amely a keresztény hit szerint minden embert összeköt, úgy az A.A.-ban józanodó alkoholisták lényegi meghatározottsága az alkoholizmus. A strukturális analógia értelmében további összefüggés állapítható meg az alkohol és a paradicsomi tiltott gyümölcs, valamint a törvény között: fogyasztása, illetve tilalmának megszegése halállal fenyeget (vö. Antze 1987: 174.), melyet a kegyelem, a Felsőbb Erő segítsége nélkül az ember nem kerülhet el. S miként a törvény — megmutatva az embernek, hogy nem képes önerőből betölteni — a Krisztushoz vezető nevelő (Gal 3,24], számos A.A.-s élettörténet számol be arról, hogy szüksége volt életének aktív alkoholista epizódjára, hogy megtörjön büszkesége, és rátaláljon a saját felfogása szerinti Istenre (vö. Antze 1987: 172.). Ugyanaz a , strukturális kényszer", amely az alkoholizmust a bűnnel rokonítja, a józan életet Isten országával állítja párnuzamba.? A Máté 6,33-ban felállított prioritás, mely szerint , keressétek először az ő országát és igazságát, és ezek Íti. a földi javak] is mind megadatnak nektek", az A.A. programjában abban a megfogalmazásban jelenik meg, hogy első és legfontosabb a józanság, minden más (munkahely, család, barátság etc.) ezen múlik. A józanság így természetszerűleg az újszövetségi megtalált kinccsel (Mt 1344) is analóg, amelyért az ember mindenét odaadja: a józanság elérésének és megtartásának érdekében az alkoholistának hajlandónak kell lennie halogatás nélkül bármit megtenni, ami lelki fejlődését előmozdítja. Rögtön az Isten országának keresését szorgalmazó jézusi mondás után azt olvashatjuk, hogy , ne aggódjatok tehát a holnapért, mert a holnap majd aggódik magáért: elég minden napnak a maga baja" (Mt 6,34]. Ez egyértelműen az A.A. 24 órás ajánlása, a , Csak a mai nap" szlogen elődje. Az A.A. szerint nem ajánlatos fogadkozni, azt mondani, hogy , soha többé", az alkoholtól mindig csak a mai napon lehet tartózkodni. Ez analóg Mt 534-36-tal is: , ne esküdjetek". Az A.A. Második Lépése szerint , egy nálunk hatalmasabb Erő helyreállíthatja lelki egészségünket". A gyógyulás isteni eredete minden vallásban fellelhető egyetemes gondolat. A Biblia egyik legékesebb példája Máté leírása arról, hogy gyógyított Jézus megszállottakat és betegeket, betöltve Ézsaiás próféciáját: , Erőtlenségünket ő vette el, és betegségeinket ő hordozta." (Mt 8,17; Ézs 53,4.) 32 Fejtegetéseink egy korábbi pontján láthattuk, hogy erre a számukra nemkívánatos egyezésre a , Nagykönyv" szövegét ellenőrző katolikus Kiadói Bizottság is felfigyelt.