OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

hogy nem marad számára étel, és éhen hal — egy családi étkezésnél villát szúr az
őt megelőző kisfiú kezébe. A testi emlékezet meghatározó eseményét a Több
gondom volt magával a testtel című, a Visszaszületes drämaszövegeböl kiemelt
különálló vers írja le:

Az én sorom volt / kiszámítottam / pontosan kiszámítottam / ebben lehetetlen té¬
vedni / annyi tábori év után / én következtem volna / esküszöm / Mégis a gyermek
/csapott bele a tálba / mint egy boldog ragadozó madár / Akkor én / Ki ez az én? /
Ki ez az én? /Ez az én, aki én vagyok / az az én fölmarkolta a villát / és belecsapott a

gyermek kezébe."

A fizikai és lelki varratokat hordozó szubjektum színpadtérbe helyezése Tompa
rendezésében szembesíti a jelenlevőket saját testük korlátaival. A kaddisimát
mondó szereplők közül az egyik férfi mindkét lába gipszbe van tekerve, utalva
ezzel a Mire megjössz Pilinszky-vers kosáremberére, ?! valamint a darab elején
szereplő szerzői instrukcióra.

Visky darabjainak — kerüljenek azok akár Chicagóban, akár Romániában
megrendezésre — középpontjában a csonkolt emberi test vagy a megcsonkított
lélek áll. A — többek között Tompa Gábor, Robert Woodruff, Andrej Visky, Dér
András, Boian Ivanov, Kanrin Coonrod által — színpadra rendezett Visky-drámák
szcenikája ezért egyszerűségre törekszik: a szűk, többnyire letisztult terek kevés
színpadi eszközt használnak annak érdekében, hogy az emberi test még hang¬
súlyosabb szerepét kiemeljék. A Tompa által rendezett Tanítványok apostolai
félelemből zárkóznak be Krisztus halála után egy keresztalakú, vasrácsokkal
körülvett, a nézőket is elzáró térbe, jelezve mindezzel azt, hogy teljes kilátásta¬
lanságban élnek. A bezárt térből (tanítványok és nézők egyaránt) csak akkor
szabadulhatnak ki, ha valaki kívülről feltöri az ajtót vagy a falat. Az apostolok
megtapasztalják saját élethelyzetük és hivatásuk bizonytalanságát, hiszen nem
látnak mást maguk előtt, csak a halott Krisztust a kereszten, aki Nagypénteken
nem védte meg önmagát. A Megöltem az anyámat?? című darabban a cigánylány
szereplő felvágja az ereit, amiért sem az anyja, sem az apja nem vállalta őt, a
színpadtér egy kövekkel körülvett, kórházra, nevelőintézetre vagy sírboltra em¬

ns

lékeztet6 szűk terület. , Pornó" férje elvesztése után elvetél, a leegyszerűsített

350 Visky: Nevezd csak szeretetnek, 101.

351 „Mint tagolatlan kosärember, / csak ül az idö szötalan, / nincs karja-läba már a vágynak, / csupán
ziháló törzse van." Pilinszky János összes versei, 41.

352 Visky András: Megöltem az anyámat, Kolozsvári Állami Magyar Színház, Kolozsvár. A bemutató
dátuma: 2011. január 27. Színészek: Albert Csilla és Dimény Áron. Rendezők: Albert Csilla és
Dimény Áron.

s 118 "