OCR
NÉZŐK ÉS RÉSZTVEVŐK ugyan az animáció, a mozgatás képessége, de ezt szívesen bővítjük a tárgy manipulálásának lehetőségével. Ugyan a manipuláció önmagában nem kelti életre a tárgyat, de a tárgy elhelyezésével, elmozdításával, megváltoztatásával jelentést hoz létre. A puszta ,pakolgatás" tevékenysége vagy például a terepasztal teremtette tér érvényes játéklehetőségeket kínál (lásd a későbbiekben a kockacukorjátékot). Bármilyen, a gyerekek játékából ismert világmodellező tevékenység inspiráló lehet csakúgy, mint a Hotel Modern társulatának előadásai vagy Halász Péter Herminamezö -— Szellemjárás című filmje. A tárgyak manipulációjára építő játékok nem várnak el a résztvevőktől bábszínészi jártasságot, viszont építenek a játszók kreativitására, képi fantáziájára. Mindezzel analóg, hogy számos esetben (például William Forsythe Choreographic Objects vagy Simone Forti Dance Construcions sorozatában) a koreográfus nem mozdulatokat szervez, hanem tárgyakat és tereket annak érdekében, hogy ott mozdulatok tudjanak felbukkanni — ezáltal ,közönségszobrászat" történik." , Egy koreográfiai tárgy nem részesít előnyben semmilyen befogadót. [...] Heurisztikusan vezérelt, prediktív képességeinkre és tudásunkra épít [...], s közben akut tudatosságot vált ki az egyénben arról, milyen sémák mentén cselekszik."? A sémák, a testbe írt normák és társadalmi koreográfiák tudatosítását és kikerülésük lehetőségeit később Erdély Miklós pedagógiájánál is említjük, hangsúlyozva az általunk képviselt mödszer politiko-pedagögiai potenciäljät.?° Szervesüles A Bábszínház a szobámban online alkotói projekt alapozó gyakorlatai a hétköznapi környezet, a saját tárgyi kultúra feltérképezésével, a tárgyainkkal való viszony 28 Carrie Lambert-Beatty-t idézi Stephanie Rosenthal: Move - Choreographing You, Artand Dance Since the 1960s, London, Hayward Publishing, 2010, 12. William Forsythe: Choreographic Objects. https://www.williamforsythe.com/essay.html (Letöltes: 2021. jülius 21.) Ezek a fenomenológia szerint rendszeresen „ismetelt akciök es interakciök nyomän alakulnak ki, kesöbb szokäsokkä erve”, mig a posztmodern megközelitesek azt ällitjäk, hogy „a szubjektiv 2 o test nem generálója, hanem produktuma a normáknak [...] — a domináns társadalmi normák rárakódnak, belé íródnak." Maren Wehrle: Ihe Normative Body and the Embodiment of Norms — Bridging the Gap Between Phenomenological and Foucauldian Approaches, Yearbook for Eastern and Western Philosophy, vol. 2, 2017, 325. A társadalmi koreográfia ,egy társadalmi rendbe való belenevelés esztétikai eszközök által, közvetlenül a test szintjén", legékesebb példái — amit a fogalom megalkotója, Andrew Hewitt tárgyal könyvében — a tômegmozgäsok. Bojana Cvejié — Ana Vujanovié: Public Sphere by Performance, Belgrád, b books, 2012, 57. Bővebben Andrew Hewitt: Social Choreography — Ideology as Performance in Dance and Everyday Movement, Durham-London, Duke University Press, 2010. + 126 +