Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000131/0000

Életvégi döntések

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Barcsi Tamás, Kőmüves Sándor, Nemes László
Cím (EN)
End-of-Life Decisions
Tudományterület
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Sorozat
A bioetika kérdései
Tudományos besorolás
monográfia
022_000131/0019
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 20 [20]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000131/0019

OCR

II. A HALÁL NÉHÁNY FONTOSABB FILOZÓFIAI ÉRTELMEZÉSE Barcsi Tamás 1. GÖRÖG, RÓMAI ÉS RENESZÁNSZ GONDOLKODÓK A HALÁL ELFOGADÁSÁNAK FONTOSSÁGÁRÓL A halál elfogadása és a jó élet közti összefüggés vizsgálata alapvető témája az ókori görög filozófiának. Közismert, hogy Szókratész (i. e. 470-399) nem foglalta írásba a gondolatait, de tanítványa, Platón (i. e. 427-347) a Szókratész védőbeszéde című művében - amely Szókratész peréről szól — nyilvánvalóvá teszi, hogy Szókratész nem félt a haláltól. Félni a haláltól a legnagyobb tudatlanság bizonyítéka (azt hinni, hogy tudjuk, amit nem tudunk), mivel , senki sem tudja, vajon a halál nem épp a javak legnagyobbikát jelenti-e az ember számára, ellenben úgy félnek tőle, mintha bizonyosan tudnák, hogy a legnagyobb szerencsétlenség? (Platón 2005, 83). De, nagy reménységünk" van arra, hogy a halál jó, hiszen ez vagy nemlét (egyfajta alvás, amikor a halott semmit sem érzékel), vagy átmenet, amikor a lélek erről a világról egy másikra költözik (Platón 2005, 108-112). Platón Phaidón című dialógusában a halálra készülő Szókratész a lélek halhatatlansága mellett érvel, és kifejti azt is, miért látja úgy, hogy az emberek közül a helyesen filozofálók számára a legkevésbé félelmetes a halál (Platón 1984, 1038). Ez azért van így, mert a filozófus a tiszta megismerésre vágyik, amelyet a test gátol, ezért el kell szakadnia a testtől és csak a lélekkel kell szemlélnie a dolgokat, ami tökéletesen az életben nem valösithatö meg (Platön 1984, 1032-1039). A szökrateszi-platöni szemlélet szerint tehát a filozófus szembenéz az élet végességével, de belátja, hogy az elmúlástól nem kell félnie. Epikurosz (i. e. 341-270) és követői eltértek a platóni filozófiától, de azt ők is hirdették, hogy a helyes filozofálás a halálfélelem megszünéséhez vezet. Az epikureusok azt vallották, hogy a lélek sem születé

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1595 px
Kép magassága
2422 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
875.78 KB
Permalinkből jpg
022_000131/0019.jpg
Permalinkből OCR
022_000131/0019.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde