Oktatásfejlesztési innováció és hálózatépítés a magyarországi felsőoktatásban
A felsőoktatási intézmények tehát tudásfejlesztő és -átadó rendszereket működtetnek,
ahol az első a kutatás alapján új tudás létrehozását, míg a második a létrehozott, már
meglévő tudás megszerzésének biztosítását, folyamatos fejlesztését jelenti. A felsőok¬
tatás-fejlesztésnek mindkét terület fontos eleme.
Az ilyen tudásmenedzsment rendszerek jellemző elemeit mutatja be a következő, 1.
A
Tudásmenedzsment à hi fé
- Tudásértékelés
célok
\L À J
a
v
a N
Tudäsazonositäs Tudäs felhasznäläsa
VW A nt
4
v
f —_—_—_ Fe
Tudás szerzése Tudás megőrzése
VW A N J
a
v
f N
Tudäs fejlesztese p Tudás megosztása
Le ——
1. ábra. A felsőoktatási tudásmenedzsment rendszer jellemző elmei (Probst, Romhardt és Raub
(2003) nyomán A. Balogh, 2017), saját szerkesztés
A fenti intézményi, belső tudáselemek közül több is szorosan kapcsolódik a mód¬
szertani és oktatásinformatikai központok munkájához: ilyen pl.: i) a tudásazonosítás:
az oktatók/ kutatók/adminisztrátorok szükséges tudásának meghatározása, ii) a tudás
megőrzése: intézményi jógyakorlatok gyűjtése, rendszerezése, iii) a tudás fejlesztése:
az intézményi dolgozók rendszeres -— és az élethosszig tartó tanulás jegyében folyama¬
tos — továbbképzése, iv) a tudás megosztása: külső és belső képzések, szakmai napok,
rendezvények, illetve publikációk, v) a tudásértékelés: a tudásátadás eredményességének
mérése, értékelése, a felsőoktatási minőségbiztosítási kritériumok alapján.
A felsőoktatás-fejlesztést, mely a jelen könyv fő fókuszát képezi, Fraser és munka¬
társai így definiálják átfogó jelleggel: ,az egyetemi és főiskolai tanuláshoz és tanításhoz
kapcsolódó szakmai és stratégiai fejlesztés területe" (Fraser és mtsai., 2010, 49).