az anhalti hercegi család tagjai, a korabeli gyülekezettel jelenvalóvá téve az eseményt.
A kép hátterében Dessau városának emblematikus épületei, a Mária-templom és
a kastély ismerhető fel. Fontos megjegyeznünk, hogy a reformátor 1540-ben épp e
család ifjú tagjának keresztelőjén és épp Dessauban mondta azokat a prédikációkat,
amelyek gondolatmenete ugyancsak harmonizál énekünkkel.""
Az 1550-es években több hasonló tematikájú ábrázolással találkozhatunk, töb¬
bek között a Kis káté 1550-es kiadásában található metszeten is." Ez utalhat arra,
hogy a keresztelésről szóló tanítás kánonjában a Jézus megkeresztelésére való utalás
talán épp az énekszöveg hatására később, a 16. század közepe táján rögzült, míg
a keresztséggel kapcsolatos korábbi ábrázolásokon a gyermekek keresztelésének
képi megjelenítése volt a gyakoribb. Erre szolgáltat példát Schumann már említett
énekfüzete is (lásd 1—3. kép).
A tétel dallamával kapcsolatban más elemzőkkel? egyetértve fontos aláhúznunk,
hogy - ellentétben a korabeli énekek többségének felütéses kezdetével — hangsúllyal
indul, igy erösitve a Christ, Herr, Jordan, majd kesöbb a Taufe szavak jelentősé¬
get. A szöveg és zene egymást erősítő funkciójára fontos példát szolgáltat az ének
befejezése is. A szép ívű, természetes vezetésű dór dallam az utolsó előtti sornál
megnyugtató zárlatra érkezik. Zeneileg indokolt és értelmes lenne itt befejezni.
Azonban a befejezés egy hozzákapcsolt rövid sorral történik, amelyben a dallam
egy oktávval magasabbra emelkedik, és kérdésszerűen kvinten zár. Ahogyan koráb¬
ban említettük, a dallam már 1524-ben elkészült, és erre írta Luther a keresztelői
énekszöveget. Így bizonyára tudatosan zárta az ének első versszakát az új irányba
forduló dallamsorra éppen igy: „...es galt ein newes leben" — vagyis Krisztus vére
és sebei — amelyeket az előző sorban említett — új életre érvényesek ?
Bach Luther keresztelői énekét a Klavierübung harmadik kötetében dolgozta fel
a többi katekizmusénekhez hasonlóan egy pedálos és egy manualiter előjátékban.
A BWV 684-es jegyzékszámú, pedálos kompozícióban a koráldallam a tenor szó¬
lamban, vagyis a zenei anyag középső régiójában szólal meg. Több elemző felhívta a
figyelmet, hogy ez a szólamelrendezés gyakran Krisztus és az ő megváltó művének
30 Lásd fent, 12. jegyz.
3! Lasd: https://en.wikipedia.org/wiki/Christ_unser_Herr_zum_Jordan_kam#/media/File:Baptism¬
Catechism-Luther-Brosamer-1550.jpg (letoltés: 2024. március 25.).
32 | AUTERWASSER 2013, 27. 0.
33 ECSEDI 2003, 120. 0.; LAUTERWASSER 2013, 27. 0.; NEMETH 2023, 118. 0.