és az esetmegbeszélés. Fontos szerepet játszik a tanulás folyamatában a saját tapasz¬
talatok értelmezése, megosztása. Ezeknél ritkább a mentorálási szakmai gyakorlat,
a tutorálás, a szupervízió, a mikrotanítás és az esetek modellezése.
A mentori képzések középpontjában a mentorhallgatók mentori mesterségbeli
tudás- és tapasztalatszerzése (a mentorálás elmélete és gyakorlata) állt. Ez a tudás
a mentort a köznevelési intézmény különleges tudással bíró szakértőjévé avatja, ám
a köznevelés világából való kitekintés, a pedagógusképzéssel és a képzőkkel való
kapcsolat, szorosabb viszony kialakítása, elmélyítése, közös tevékenység (például
képzésfejlesztés) és kutatás nem része a képzéseknek. Így a képzések inkább a szak¬
értői, mint a tanárképzői identitás kialakulását támogatták.
A mentorálás a pedagógusok képzésének, szakmai fejlődése támogatásának világ¬
szinten elfogadott és elterjedt gyakorlata. A mentoráltak fejlődését a kutatások és a
szakirodalom tanúbizonysága szerint a leghatékonyabban a képzett mentorok tud¬
ják támogatni. Ezért fontos a mentorok képzése és a mentorképzés megszervezése.
Hazánkban már számos képzőhely közül választhatnak azok a pedagógusok, akik
mentori tanulmányokat szeretnének folytatni. A hazai mentorképző programok a
2010-es évek során standardizálódtak, jellemző volt rájuk a tanuló- és tanulásközpontú
tanulásértelmezés, a képzési kimeneti követelmények megfogalmazása és a pedagó¬
guskompetenciák fejlődésének támogatása. A mentorképzési programok alapvetően
gyakorlatorientált képzést nyújtottak, középpontjukban a mentorhallgatók mentori
mesterségbeli tudás- és tapasztalatszerzése állt, a mentorálás komplex modellje szerint
épültek fel, és elsősorban a mentorok szakértői identitásának kialakulását szolgálták.
ADHIKARI, Basanta Prasad: Literature Reviews of the Effects of an Effective and Compre¬
hensive Induction Programs to New Teacher Retention and Professional Development.
2016. https://www.researchgate.net/publication/296847879_Literature_Reviews_of_the_
Effects_of_an_effective_and_Comprehensive_Induction_Programs_to_New_Teacher_Re¬
tention and Professional Development. (Megtekintés: 2024. június 10.)
Az európai oktatási és képzési rendszerek célkitűzéseihez kapcsolódó részletes munkaprog¬
ram. Brüsszel, 2002. http://www.nefmi.gov.hu/letolt/eu/munkaprogram.pdf. (Letöltés:
2024. június 10.)