FELSÖOKTATÄS:
TANÄRKEPZES
Iskola Tanárképző
és gyakorlat- intézmény
közösségei
3. ábra. A mentorálást és a mentorok tanulását meghatározó rendszerek, tényezők és szereplők
(Naey 2020)
A hazai mentorkepzesröl?®
A kétezres évek első évtizedében hazánkban is megjelent a tudományos ér¬
deklődés a közoktatási mentorálás iránt. Ezt követte a mentorálás jogszabályi
kereteinek és elméleti keretrendszerének kidolgozása, majd a közoktatási men¬
torálás bevezetése és az első mentorképző programok kidolgozása és elindítá¬
sa.? 2010-ben még csak négy mentorképző programról számoltak be a kutatók,
2020-ban tizenhat volt fellelhető (a pedagógusok speciális csoportjaira fókuszáló
képzéseket nem számítva), vagyis a mentorképzést számos intézmény felvette
továbbképzési kínálatába.
2020-ban folytatott kutatásaim szerint a FIR adatbázisa összesen négy szak¬
vizsgás mentorpedagógus-továbbképzési szak leírását tartalmazta. Ezek közül
három (TTOVGYM, TTOVRPD, TTOVMTK) alapjan folytatta mentorképzését
28 Mentorképzés nem csak pedagógiai területen folyik, itt azonban kizárólag a köznevelés intézményei
számára indított közoktatási mentorképző programokról van szó, a kutatás kizárólag ezekre irányult.
29 Részletesebben lásd NAGY 2020, 42—43. o.