OCR Output

tégiája tapasztalt (és gyakran képzett) tanárok mint mentorok közreműködésével az
iskola mint a pedagógiai munka valós terepén nyújt szakmai, szakmaszocializációs és
erzelmi/szemelyes tämogatäst amentorältaknak.?? (Ök legtöbbször pälyafejlödesük
korai szakaszában lévő pedagógusok: tanárhallgatók, -jelöltek vagy a tanárképzést
már elvégzett pályakezdők, gyakornokok.) A mentori támogatás célja, hogy a tanári
tanulás különböző típusainak, módszereinek segítségével biztosítsa és elősegítse a
mentoráltak szakmai tanulását, ezáltal tanári kompetenciáik fejlődését.? A mento¬
rälas kulcsszereplöje a mentor.”*

A mentoräläsi modellek azonban elteröek lehetnek aszerint, hogy a tanuläs, a szak¬
mai tanulás és fejlődés mely elméleteihez, koncepcióihoz és az oktatási rendszer elvá¬
rásaihoz igazodva hogyan határozzák meg a mentorálás céljait." A mentorálás mely
aspektusait — milyen mértékben — hangsúlyozzák, eszerint hogyan határozzák meg
a mentorok szerepét, szakértelmét és az előbbiek folyományaként a pedagógus- és a
mentorképzést? A fentiek szerint a mentorálási modellek fő célként koncentrálhatnak:
az érzelmi (érzelmi támogatást célzó modellek, humanisztikus és terápiás megköze¬
lítések) vagy a szakmai támogatásra — ennek részeként a kompetenciák fejlődésére, a
reflektivitásra stb. Ezen a felfogáson belül a kutatók további modelleket különböztettek
meg. (A mentorálás különböző modelljeit az 1. táblázat foglalja össze.)

1. táblázat. A mentorálás modelljei különböző szakirodalmak alapján (NAGY 2020, 24. o.)

Gold (1996, Krull , Orland-Barak és Nicholls (2007)
2004 alapjan) Wang és Odell (2002) | Kjein (2005) &s Jokinen et al. (2008)
Érzelmi támogatást Humanisztikus meg- Terápiás megközelíté¬
Mr közelitesek (humanis- | sek (therapeutic
celzö modellek ;
tic approaches) approaches)
Szituációs/szituatív . Gyakornoki modell
. ae Gyakornoki , ,
gyakornoki tanulási ry (apprenticeship model)
a, megközelítések
Benz ATK (apprenticeshi Kompetenciaalapü
(situated apprentice PP P P P
Szalazmai tamási h approaches) modell (competency
approaches)
tämogatö modellek model)
Kritikus konstrukti- Reflexidorientalt meg¬
vista megközelítések közelítések Reflektív modell
(critical constructivist | (reflective orientation | (reflective model)
approaches) approaches)

22 Lasd NAGY 2020.

23 INGERSOLL-SMITH 2004; 2011; WOOD-STANULIS 2009; European Commission 2010; 2014; LONG
et al. 2012; ADHIKARI 2016; NIKLASSON 2018 stb.

?* WOOD-STANULIS 2009; European Commission 2010; 2014; ADHIKARI 2016.

25 Lásd SERES-BUSI 2024.