OCR Output

Részben függ a rendszerkörnyezettől, amelyben a mentorálási folyamat megvalósul,
részben — nem függetlenül az előzőtől — a választott mentorálási modelltől, vagyis at¬
tól, hogy a képzést milyen vízió, víziók határozzák meg. Tehát a mentorok felkészítése
(voltaképpen az, hogy mit és hogyan tanuljanak) különbözőképpen alakulhat az egyes

mentorálási modellekben, oktatási rendszerekben és képzőhelyeken.?

A mentorképzést, a mentorok tanulását meghatározó tényezők

A mentorok tanulásának értelmezését befolyásoló tanuláselméletek

A mentorok tanulásáról való gondolkodást befolyásoló, alakító tanuláselméletek
kifejtésére a tanulmány keretei között nincs lehetőség, ezért itt csak attekintésiikre,
számbavételükre szorítkozhatom.

A mentorok tanulását elsősorban a konstruktivista, szociokonstruktivista tanu¬
láselméletek keretei között értelmezhetjük, amelyekben hangsúlyos szerepet kap az
előzetes tudás, valamint a hitek, a nézetek és ezek feltárása, a rájuk való építkezés
és alakításuk." Emellett a mentorok tanulását formális, informális és nem formális
keretben" részben munkahelyi szituatív tanulásként kell értelmeznünk," mely kul¬
turálisan beágyazott," és amelyben nem kizárólag a formális mentorképzés játszik
szerepet. A mentorok tanulásának megértésében fontos látni, hogy a mentorok aktív,
professzionális felnőtt" és legalább részben önszabályozó tanulóként vesznek részt a
tanulási folyamatban, ? amelyben kiemelt szerepet játszik a reflektivitás" és a men¬
torálttal közös tanulás." Végül, de nem utolsósorban a mentori tanulást identitás¬
alakulásként is megragadhatjuk, amelynek során a meglévő tanári identitás mellett
kialakul(hat) a mentori, tanárképzői identitás, míg a tanári változhat, átalakulhat."

A mentorálás modelljei a nemzetközi térben

A pedagógushallgatók és -jelöltek mentorálása a pedagógusképzésben, illetve azt
követően a pályakezdőké különböző modellekben történhet. E modellek kutatásaim
alapján megegyeznek abban, hogy a mentorálás mint az indukció fő/egyetlen stra¬

2 Lâsd SERES-BUSI 2024.

13 GLASERFELD 1995; NAHALKA 1997; 2002; KIMMEL 2006; 2007; VIGOTSZKIJ 2000.

4 TÓT 2006; HALÁSZ 2008; NAGY et al. 2018; RAPOS et al. 2020.

15 LAVE-WENGER 1991.

1 Day—Gu 2007; OECD 2009; BORDÄS 2016; RAPOS 2016; VAMOS et al. 2016; LENÄRD et al. 2020.
77 VILLEGAS-REIMERS 2003; FALUS 2004.

18 FALUS 2004; LEU 2004; CLEMENT-VANDENBERGHE 2000; SACHS 2007; RAPOS 2016; RAPOS et al. 2020.
1% DEWEY 1933; SCHÖN 1983; KIMMEL 2.006; SZIVAK 2014.

20 WOOD-STANULIS 2009.

21 SWENNEN et al. 2010; BOYLAN et al. 2018; RAPOS et al. 2020.