OCR
amelynek inkább a dán, egyénileg differenciált változatának bevezetését javasolja a szerző; de írnak a nyugat-európai minta nyomán elsajátítható szabadkézi rajzolás" bevezetésében rejlő nevelési potenciálról is. Számos cikk?? tanúsítja Rousseau elveinek a természetközeli falusi miliőben való kézenfekvő komolyanvételét. A folyóirat szerzői számára a fizikai munka, a sport és a ,múzsai nevelés" és egy szabadabb nevelési környezet nem zárta ki a takarékosságra nevelést (pl. méhészet, szőlészet, ,selymészet” oktatásával?) a természettudományi vagy éppen a matematika tantárgyak keretén belül." A korábban valláserkölcsi alapokról induló szerénység, takarékosság, pontosság ideáljai gyakorlati összefüggésben nyertek értelmet." Pukánszky Béla megállapítása szerint ,, [a] megszülető, kibontakozó és ezer szálra bomló reformpedagógia irányzatainak sokasága üzent hadat a protestáns örökségű evilági aszkétizmus mentalitásának"" Ha volt is ilyen szándék, a vidéki néptanítók nem ezt az intenciôt észlelték elsésorban a reformmozgalmakbél, hanem a folyóirat cikkei és kommentárjai szerint gyakorlatias szemlélettel többnyire nyitottan és örömmel recipiálták a reformpedagógiai törekvéseket," sőt saját köreikben — olykor pedig azokon túl is — hozzájárultak megfontolásaikkal, tapasztalataikkal és innovációikkal egy gyermekközpontúbb pedagógiai szemlélet és gyakorlat kialakításához." A Kovács Krisztina által felvázolt dualizmuskori tanítóideál megvalósítására való törekvést a folyóiratban megjelent írások is visszaigazolják: , A jó nevelővel szemben támasztott szakmai követelmények igazodnak a népoktatásban megjelenő új, korszerű kihívásokhoz. Így a tanító új feladatai között jelenik meg a gyermekek egyéni sajátosságainak megismerése és a gyermekek képességeinek fejlesztése!" 51 Evangélikus Népiskola 1909, 16. o. 52 Evangélikus Népiskola 1909, 178-—84.. o. 5 Evangélikus Népiskola 1904, 83. 0.; 1909, 324. 0. 51 Evangélikus Népiskola 1889, 70. o. 55 Evangélikus Népiskola 1909, 325. o. 56 PUKÁNSZKY 2013. 57 E folyamat reflexiójában gyakran hivatkoznak a szabadelvűségre mint protestáns, sőt akár lutheri örökségre. Pl. Evangélikus Népiskola 1894, 60. o. 58 Pl. Evangélikus Népiskola 1904, 182. o. Egy gyermekjáték-pályázat meghirdetése kapcsán a tárcaíró javasolja az iparművészek és a pedagógusok mellett a szülők (itt apák) bevonását a pályázók körébe: , Se iparművész, se pedagógus nem juthat úgy el a gyermeklélek leheletszerűen finom szövésű rejtelmeinek ismeretéhez, mint az apa, aki pólyás korától figyeli, érzi és szereti agyermeklélek napról-napra, óráról órára több öntudatról tanúskodó megnyilvánulásait. Már pedig, hogy jobb gyermekjátékokat tervezhessünk, mint a milyeneknek most örvendeznek kis fiaink és leánykáink, ahhoz első sorban szükséges, hogy a gyermeklélek e rejtelmeit teljesen és tökéletesen ismerjük!" Evangélikus Népiskola 1889, 269—270. o. cikkében a hosszas és fárasztó évzáró vizsgák egyszerűsítését javasolja a tantárgyi koncentráció lehető legteljesebb alkalmazását Berecz Gábor tanító. 59 KOVACS 2011, 303. 0.