amelynek inkább a dán, egyénileg differenciált változatának bevezetését javasolja a
szerző; de írnak a nyugat-európai minta nyomán elsajátítható szabadkézi rajzolás"
bevezetésében rejlő nevelési potenciálról is. Számos cikk?? tanúsítja Rousseau elvei¬
nek a természetközeli falusi miliőben való kézenfekvő komolyanvételét. A folyóirat
szerzői számára a fizikai munka, a sport és a ,múzsai nevelés" és egy szabadabb
nevelési környezet nem zárta ki a takarékosságra nevelést (pl. méhészet, szőlé¬
szet, ,selymészet” oktatásával?) a természettudományi vagy éppen a matematika
tantárgyak keretén belül." A korábban valláserkölcsi alapokról induló szerénység,
takarékosság, pontosság ideáljai gyakorlati összefüggésben nyertek értelmet." Pu¬
kánszky Béla megállapítása szerint ,, [a] megszülető, kibontakozó és ezer szálra bomló
reformpedagógia irányzatainak sokasága üzent hadat a protestáns örökségű evilági
aszkétizmus mentalitásának"" Ha volt is ilyen szándék, a vidéki néptanítók nem ezt
az intenciôt észlelték elsésorban a reformmozgalmakbél, hanem a folyóirat cikkei
és kommentárjai szerint gyakorlatias szemlélettel többnyire nyitottan és örömmel
recipiálták a reformpedagógiai törekvéseket," sőt saját köreikben — olykor pedig
azokon túl is — hozzájárultak megfontolásaikkal, tapasztalataikkal és innovációik¬
kal egy gyermekközpontúbb pedagógiai szemlélet és gyakorlat kialakításához."
A Kovács Krisztina által felvázolt dualizmuskori tanítóideál megvalósítására való
törekvést a folyóiratban megjelent írások is visszaigazolják: , A jó nevelővel szem¬
ben támasztott szakmai követelmények igazodnak a népoktatásban megjelenő új,
korszerű kihívásokhoz. Így a tanító új feladatai között jelenik meg a gyermekek
egyéni sajátosságainak megismerése és a gyermekek képességeinek fejlesztése!"
51 Evangélikus Népiskola 1909, 16. o.
52 Evangélikus Népiskola 1909, 178-—84.. o.
5 Evangélikus Népiskola 1904, 83. 0.; 1909, 324. 0.
51 Evangélikus Népiskola 1889, 70. o.
55 Evangélikus Népiskola 1909, 325. o.
56 PUKÁNSZKY 2013.
57 E folyamat reflexiójában gyakran hivatkoznak a szabadelvűségre mint protestáns, sőt akár lutheri
örökségre. Pl. Evangélikus Népiskola 1894, 60. o.
58 Pl. Evangélikus Népiskola 1904, 182. o. Egy gyermekjáték-pályázat meghirdetése kapcsán a tárcaíró
javasolja az iparművészek és a pedagógusok mellett a szülők (itt apák) bevonását a pályázók körébe:
, Se iparművész, se pedagógus nem juthat úgy el a gyermeklélek leheletszerűen finom szövésű rejtel¬
meinek ismeretéhez, mint az apa, aki pólyás korától figyeli, érzi és szereti agyermeklélek napról-napra,
óráról órára több öntudatról tanúskodó megnyilvánulásait. Már pedig, hogy jobb gyermekjátékokat
tervezhessünk, mint a milyeneknek most örvendeznek kis fiaink és leánykáink, ahhoz első sorban
szükséges, hogy a gyermeklélek e rejtelmeit teljesen és tökéletesen ismerjük!" Evangélikus Népiskola
1889, 269—270. o. cikkében a hosszas és fárasztó évzáró vizsgák egyszerűsítését javasolja a tantárgyi
koncentráció lehető legteljesebb alkalmazását Berecz Gábor tanító.
59 KOVACS 2011, 303. 0.