Hit és tanulás kapcsolata az Evangélikus Népiskola című folyóirat
első huszonöt évfolyamának válogatott cikkeiben
Balogné Vincze Katalin Evangélikus Hittudományi Egyetem
tudományos munkatárs
DOI. 10.56037/978-963-380-281-6.12 E-mail: katalin.vincze@lutheran.hu
Az Evangélikus Népiskola című folyóirat lapszámait olvasva bepillantást nye¬
rünk a több mint száz évvel ezelőtt működött evangélikus néptanítók életébe,
munkavégzésébe, szakmai és egzisztenciális dilemmáiba. Írásaikból kitűnik,
hogy pedagógiai látásmódjukat és gyakorlatukat, valamint ehhez kapcsolódó
reflexióikat a törvény adta kereteken és a kort jellemző pedagógiai irányzatokon
túl messzemenően meghatározza keresztyén meggyőződésük. A tanulmány az
e háttéren megfogalmazott elméleti és gyakorlati megfontolásokból és javasla¬
tokból nyújt ma is továbbgondolásra érdemes ízelítőt.
Kulcsszavak: néptanító, innováció, reflexió, pedagógia, közösség
The Relationship Between Faith and Learning in Selected Articles from
the First Twenty-five Volumes of the Journal Evangélikus Népiskola
Reading the articles of the journal Evangélikus Népiskola (Evangelical Folk
School) gives us an insight into the life, work, professional and existential di¬
lemmas of the Lutheran folk teachers of more than a hundred years ago. Their
writings show that their pedagogical vision and practice, as well as their reflec¬
tions on these issues, were largely determined by their Christian convictions
beyond the legal framework and the pedagogical trends of their time. The study
offers a flavour of the theoretical and practical considerations and proposals
that are still worth reflecting on today.