OCR
— a zenei tudásával keres némi pénzt (185190. sor; lásd fentebb a 11. oldalon). Végül (191-194. sor) kér az apjától három-négy aranyforintot (/doreni sufficient nobis tres, quatuorve dati), amit j6 lenne, ha az előtt megküldene, mielőtt a hó belepi a mezőket. Ez arra utal, hogy a verset 1579 őszén írhatta. 7.3.2. Nem tartozik egyértelműen az útleíró versek közé az a költemény, amelyet valószínűleg az imént összefoglalt vers után, 1579 legvégén írt válaszul Patakról unokatestvérének és korábban trencséni diáktársának (gyi condiscipulus, qui mihi frater eras), a Kolozsvaron tanulé Nicolaus Mednienskinek (inc. Cwm tibi stridenti cupio rescribere penna, no. 25). A vers (1-10. sor) ismét bizonyítéka a már többször említett élénk, kéziratos irodalmi életnek. A kommunikáció egyik tudós, de hétköznapi eszköze lehetett a latin nyelvű verses levél, amely a leghétköznapibb témákat verselte meg főleg disztichonokban. E vers elején is (lasd még a 15-18. sort) azért szabadkozik Mader, mert nehezen megy neki a minőségi válasz latin metrumokban Mednienski két verses levelére, amelyeket Nagyváradról írt, midőn Kolozsvár felé tartott. Válaszlevele lassan érte utol unokatestvérét, aminek az őket elválasztó túl nagy távolság, valamint a veszélyes és járhatatlan utak az oka. Azt se feledjük, hogy ráadásul a közelben tanyázó rettenetes oláhokkal (zerribiles Valachi) is számolniuk kellett. À 37-38. sor szerint Mader levelét egy nemrég Wittenbergből visszatérő szász diákkal küldi toväbb Mednienskinek (nuper Leucorea quidam remeabat ab urbe Saxo, notas potuit gui tibi ferre meas). Exdemes felfigyelniink a vers 47. sorara és a margöra: Ioannes Lascovius vir eloquentissimus, iam Transsylvanici vaivodae orator. Ez nem mas, mint a baranyai Laskón született Laskay János (11599). Én eldönteni nem tudom, hogy a debreceni iskola 1575-ös rektora és később a kolozsvári unitárius iskola rektora/lektora,"! majd a gyulafehérvári káptalan levélkeresője ugyanaz a személy-e.? Mader verse szempontjából a lényeg, hogy a kolozsvári unitárius iskola nagy tudományú férfiúját tiszteli Laskayban a vers megírásakor, akinek a vezetésével Kolozsvár fel szeretné emelni iskolája színvonalát. Ha ekkor már tényleg unitárius volt, akkor Madernek az unitáriusok elleni kirohanása (lásd a 8. verset) már nem is tűnik olyan őszintének." Különösen, ha ehhez hozzávesszük, hogy levélváltásukkor a hozzá nagyon közel álló unokatestvére, Nicolaus Mednienski is itt tanult. A tudós Laskayhoz kapcsolódóan az 51-52. sorban úgy folytatja, hogy Kolozsvár bőséges attaloszi javait, vagyis anyagi gazdagságát a város szellemi javai még felül is muljak (ampla quidem vestris non fallor civibus est res Attalicas superant sed bona mentis opes). Ha tehát e két fény összetalálkozik, akkor a köz is boldoggä lesz (Haec duo quapropter si congrederentur in unum lumina, res felix publica nonne foret?). Mivel tudjuk, hogy Laskay 1579 novemberétől 1580 nyaráig állt a kolozsvári iskola szolgálatában, ezért a vers írását is behatárol81 Galfi Emőke lektornak nevezi (GÁLFi 2015, 60), Szabó András rektornak (SzABó 2017, 182). A rektori tisztet erősíti meg Mader szóhasználata is (48. sor): Claudia percupiat sceptra levare scholae. ® Ezzel kapcsolatban lasd: GALF1 2011, 8-17; SzaB6 2014; SzaBo 2017, 182-183; GALrı 2015, 59-62. 85 Szabó András szerint református (SzABó 2017, 183), Gálfi Emőke szerint inkább unitárius volt (GÁrrI 2015, 60). 37