OCR Output

A HANGTAN SZEREPE AZ IDEGENNYELV-OKTATÁSBAN

következik, egyszersmind megalapozva a kötet következő fejezeteiben
leírtak relevanciáját:

asszociációs mező
szemantikai szint

szintaktikaiszint

fonológiai szint

fonetikai szint

akusztikai szint

1. ábra: Az észlelési-megértési folyamat hierarchikus modellje
(Kassai alapján:
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_536_
MagyarNyelv/ch26s02.html#s26.2. 2)

A helyes kiejtés szoros kapcsolatban van a halldssal — ez a tétel min¬
den gyakorlat folyamán fontos (gyakorló idegennyelv-pedagógusok előtt
ismert lehet a pontos hallás kiejtésben játszott fontossága). A kiejtés
gyakorlása közben a hallásra/megértésre is hangsúlyt kell fektetni: mind
a szegmentumok, mind a szupraszegmentumok esetében (a szegmentu¬
mok szintjén így lehet gójásleves" a gulyásleves -ből, kéziszék" a kézifék ¬
ből vagy akár agyelájult" az agyalágyult -ból akkor, ha a beszédpartner
nem érti például a gujás hangsort, ellenben a gója-tás — gójás hangsor¬
nak értelmes jelentést tulajdonít).

A szegmentális elemek gyakorlása elsősorban a hangok normatív arti¬
kulációjára támaszkodik - jelen kötet fejezetei is aszegmentális fonetika
gyakorlását emeli ki (idegennyelv-tanulás esetében például a két nyelv
kiejtésének közelítő artikulációja akár egymástól különböző hangok

+10 +