ket és vallási hovatartozásukat.?" Megint más képviselőkről igencsak gyér infor¬
máció áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy érdemleges következtetéseket vonjunk
le belőle. Ugyanakkor a meglévő információk alapján kirajzolódik egyfajta össz¬
kép az első oszmán parlament örmény képviselőiről.
Némelyikük a nevezetes amira osztályhoz tartozott, mely a 18. században
képződött a birodalmi főváros örmény társadalmának felső rétegéből. De több¬
ségük inkább ahhoz az új elitcsoporthoz tartozott, mely a reformkorszak miatti
radikális változásnak köszönheti létrejöttét. Legtöbben a kereskedelem révén
halmoztak fel vagyont, ezen belül pedig leginkább távolsági vagy nemzetközi
kereskedelemben, illetve a bankszektor révén. Vagyis ugyanazokban a szakmák¬
ban, melyek egy évszázaddal korábban lehetővé tették az amirák felemelkedését.
Az örmény képviselők közt szembeötlő a sarrafok és a kereskedők nagy aránya.
Ezenfelül kirajzolódik egy újfajta politikai karriernek a mintája, mely a modern,
alapos ismereteken alapul (bár ez a megállapítás inkább az előkészítő bizottságra
érvényes, mint a mebusanra vagy az ajánokra).
Az első oszmán parlament örmény képviselőinek másik jellegzetessége az,
hogy nagy arányban dolgoztak parlamenti megválasztásuk előtt a provinciájuk
közigazgatási szervénél vagy pedig állami tisztviselőként; ez is egy olyan új kar¬
rierminta volt, mely idővel új eliteket eredményezett. Felülreprezentáltságuknak
egyik oka a tartományok választási eljárásának köszönhető. A szavazati jogot az
új közigazgatási szervek tagjai gyakorolták, nem pedig a nép, ráadásul a jelölteket
csak úgy szavazták meg, ha minden felekezettől kaptak szavazatot. Ezt a hát¬
térinformációt szem előtt tartva teljesen természetes, hogy a szavazók figyelme
azokra a helyi elitekre összpontosult, akikre nemcsak a saját milletjükben élő
emberek figyeltek fel, hanem az oszmán közszféra is, tehát elsősorban közvetlen
kollégáik, a tartományi közigazgatási tanács tagjai, oszmán tisztviselők, végül
»6 Ők a következők: az első ülésszakról az ankarai Mikayel Altintop (örmény apostoli), a
második ülésszakról a sivasi Kevork Efendi (örmény apostoli), az erzurumi Giragos Kazand¬
jian Efendi (örmény apostoli), egy bizonyos Hagop Efendi Kayseriből (örmény apostoli) és
az ankarai Melkon Donelian (Doniloglu) (örmény apostoli). Sebuh Maksudian Efendiről
csak feltételezni lehet, szétszórt utalások alapján, hogy közösségének vezető alakjaihoz
tartozott, az erzurumi Taniel Kharadjian Efendiről újságcikkek alapján biztosan állíthatjuk,
hogy városának jelentős örmény szereplője volt (vö. Masis, 1877. märcius 20., passim)
»7 Ld. fent.