OCR Output

3. A KONTEXTUS

A sematikusság és összetettség különböző fokán álló képek alkalma¬
zását a nyelvi szint, illetve az annak megfelelő elsajátítandó jelentés¬
tartalom határozza meg. A tankönyvekben a képek funkcióját röviden
összegezve abban lehet látni, hogy az idegen nyelvű hallgató — mivel a
kép nyelvileg nem determinált — a vizuális reprezentáció által aktivizált
tudáskeretek és forgatókönyvek előhívásával, egy a kép által aktivizált
narratíva megteremtésével képes azon jelentéseket, illetve azon kontex¬
tuális körülményeket létrehozni, melyek előkészítik a magyar nyelvi
szöveg megértését, de mindezzel együtt a nyelvi eszközök pragmatika¬
ilag megfelelő használatának elsajátítását is lehetővé teszik.

A centrális események reprezentációjakor a kép által elindított narráció
megteremtése révén a nyelvi reprezentáció kontextualizációja a meglevő
tudás előhívásával történik meg. Az üdvözléshez kapcsolódó illusztrációkat
látva például a napszaknak megfelelő köszönés mint tudás aktivizálódása
által a beszédhelyzet mimetikus megjelenítésében történhet a kontex¬
tusnak megfelelő nyelvi eszköz elsajátítása. A nyelvtanulónak a kép és az
általa létrehozott narratíva segíthet annak megértésében, hogy például a Jó
éjszakát! nyelvi eszközt csak elköszönés esetében alkalmazzuk (és persze
éjszaka), vagy annak feldolgozásában, hogy a köszönést a magyarban miként
alakítják a személyek közötti viszonyok. Hasonló folyamat játszódhat le
egy szállodai recepció képét látván. Amennyiben a nyelvtanuló rendel¬
kezik azzal tudással, hogy mi történik egy hotelbe való megérkezéskor,
akkor annak forgatókönyve a kép narratívaként történő megteremtésekor
verbalizálódik, létrehozva a magyar nyelvi szöveg kontextusát, előkészítve
a szituációhoz és egyben a képhez köthető magyar nyelvi dialógus megér¬
tését, valamint a beszédhelyzetnek megfelelő nyelvi eszközök elsajátítását.

A kontextusnak megfelelő szemantikai tartalom elsajátításában betöl¬
tött szerep az eddigi példákon kívül hangsúlyozottan azokban az esetekben
figyelhető meg, mikor a nyelvi eszköz közvetlenül utal a beszédhelyzetre,
illetve annak összetevőire. A beszédhelyzet bizonyos összetevőire történő
rámutatás imitálása, képi megjelenítése nélkül például a deixis művelete,
illetve a deiktikus nyelvi elemek megértése (I. 5.1.) szinte lehetetlen lenne.

A szeriális képeknél, tehát azoknál az illusztrációknál, melyek egy esemény
különböző pillanatait jelenítik meg, elsősorban a meglevő forgatókönyvek
aktivizálása történik meg. A házi munka szókincsének elsajátításakor alkal¬
mazott illusztrációk segítségével például lehetőség nyílik a takarítás forgató¬
könyvét előhívni, mely a magyar nyelvi eszközök megértését készíti elő.

+18 +