OCR Output

6% Hogy a" Bábáknak, a! Szülő-Aszszonyok, és a" Isetsemő Gyermekek körül,
sok babonázások vagyon, azt sokaktól hallottam de én előttem, tudva nintsenek. Hanem
tudom azt, hogy a" Kis Gyermeknek Vánkossa alá Kenyeret szoktak tenni, ollyan ba¬
bonás okon: hogy a" Boszorkányoknak ártalmas Szándékjokat az által, vagy meg-előz¬
zék, vagy pedig el-is fordittsäk.

7=&: Fzekhez tartoznak, e’ következendö Babonäs tselekedetek-is: P. o. Vala¬
melly Nyavalyäkban, az Emberekre, és a’ Barmokra való Babonás olvasás, a" Szent Hä¬
romság Isten Nevének, vagy az 6 Beszedenek, es mäs figuräknak, Szölläsok formáinak,
rájok való elmondása, vagy le-irása, mind a’ meljek szerint, a’ puszta szöknak, betük¬
nek, és Számoknak isteni erö tulajdonittatik. Illyen Szent Iräsbeli helly a’ többek kö¬
zött, 1. Mós. VI. 3. Engedek nékiek Száz húsz esztendőt. Vagy: Lesznek az ő Napjai Száz
húsz Esztendők. Melly Szavaiból a" Sz. Irásnak fel-vévén a" Száz húszas Számot, abból az
ember élete felől sokat szoktanak babonásan jövendölni. Nevezetesen illyen a" CIX4ik
egész Sóltár; a" mellyről, még a" Fő Emberek-is sokan, nem tsak régen, hanem még ma¬
is, ollyan babonás értelemben vagynak, hogyha ezt a! Soltárt, bizonyos ideig gyakran
elmondják, tehát azzal, az ő Ellenségeiknek veszedelmet szereznek. Iovábbá illyen a
Szent János Évangyéliomának Kezdete is, a’ mellyrél sokan, olly babonás, és éretlen
itélettel vagynak, hogyha valamelly hideglelős ember azt a" nyakába függesztve viseli,
tehát annak titkos erejétől meg-gyógyúl bizonyoson. Igy babonáskodnak ezen Szent
séges Nevekkelis: Isten, Szent Háromság, Jéhóva, Jésus. Meljeknek elmondásoknak, bi¬
zonyos Nyavalyáknak gyógyittásokban különös, babonás erőt tulajdonittanak, főként,
ha azok közül valamellyiket, vagy mindeniket is, nyakokban viselik. Illyen babonás
tselekedet az is, a" Sz. Irással: Midőn Némelly Babonás Emberek, a! Szent Bibliát hir¬
telen fel-nyitvän, a’ melly Szent Iräsbeli mondäst leg-elsöbben meg-latnak, és el-olvas¬
nak; azt jóra, vagy roszra, mint egy Isteni tsalhatatlan feleletet úgy tartyák, az ő dolga¬
ikröl. Erre a Rendre (:Classisra:) lehet hoznunk azokat a? Babonásokat is, a" kik az
Eucharistiával, az Úri Szent Vatsorával babonáznak, midőn annak, bizonyos Nyavaly¬
lyákban gyógyitó erőt tulajdonittanak, mint p. o. ha valaki a" meg-szentelt Ostyát, Ke¬
nyeret, Nyakában hordozza, azt nehéz Nyavalya, és a’ mi nagyobb a’ Ménkő soha nem
találja, s másokat is ez által meg óltalmazhat. Emlékezem arra, hogy Kolósvári tanuló
Deákságomban, vólt egy kedves tanulö Barätom, az Universitäsban, a’ ki-is völt Cleri¬
cus, és Physicae Praeses, a’ mi Collegiumunkban, és mikor együtt, Sokat Disputältunk
vólna, de occultis gualitatibus, ["] Végre azt mondja, és azt feleli nékem: Lelkem Bará¬
tom! akármit felelj nékem, de igaz az: hogy mig én, a’ meg-Szentelt Ostyät Nyakamban
viselem, addig engem soha a Ménykő meg nem int, és a" hideg ki-rnem lel, sem semmi
véletlenség nem ér, Én akkor ezt a? dolog el nevettem, azonban mint Deákok, az én
Kamarámban jól pohároztunk; az a" jó Barátom (:ha tsak kevés idő alatt meg nem hólt:)
mostis él, és kevés idővel ez előtt, az Universitasban Theologiae Professor vala. Mikor
ezeket irom, egy példa jut eszembe, a" melly ezen dologra tartozik, és ez az: Udvarhely¬

511 a titkos dolgokról

175