- Titre
- Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek (online képmelléklet)
- Title (EN)
- Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics (online supplement)
- Auteur
- Rényi András
- Editor
- Madár Mária
- Peer review
- Almási Miklós | Kelényi György
- Date
- 2023
- Place
- Budapest
- Résumé
- Online képmelléklet a Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek c. monográfiához (https://doi.org/10.56037/978-963-646-028-0). A mű rendhagyó kísérlet Rembrandt bibliai és mitológiai tárgyakat feldolgozó képalkotó művészetének korszerű újraértelmezésére. Abból a feltételezésből indul ki, hogy a mester személyében – kivételes módon – egyidejűleg kétféle zsenivel – egyrészt a rajzoló-festő-rézkarcoló, másrészt a drámaszerző-dramaturg zsenialitásával – van dolgunk. E kétféle tehetség kombinációja olyan egészen eredeti művészi formát eredményezett, amelynek se előzménye, se folytatása nem volt a művészettörténetben. Rembrandt sajátos módszert dolgozott ki arra, hogy állóképeken konkrét drámai fordulatokat is ábrázolni lehessen: ezzel tette alkalmassá képeit a jól ismert régi történetek akár gyökeres átértelmezésére, a hősök sorsának újragondolására is. Emiatt e művek a művészettörténet bevett módszereivel, a stílusvizsgálat és az ikonológiai jelentéskutatás hagyományos eszközeivel nem is ragadhatók meg. A tanulmány részletes elemzést szentel a képszínpad szintaxisának, azoknak a nézőt orientáló képszervezési és technikai eljárásoknak, amelyek az események bonyolódását egy állóképen is követhetővé teszik a néző számára. Tizenkét – drámaként értelmezhető – mű önálló elemzése hivatott igazolni a “Rembrandt-dramatológia” életképességét. További öt tanulmány szolgál Rembrandt sajátos képalkotó gyakorlatának és technikai eljárásainak megvilágítására. A tanulmányokat végig szoros tudománytörténeti és módszertani reflexió kíséri.
- Summary (EN)
- Online supplement for the monograph Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics (https://doi.org/10.56037/978-963-646-028-0). This book takes a unique approach to interpreting Rembrandt's biblical and mythological artwork from a modern viewpoint. The author argues that Rembrandt was exceptional in two conflicting aspects: his talent as draughtsman, painter, and etcher and his ability as a dramaturge. The result of this combination was a highly original artistic form, which had no predecessors or followers. Rembrandt's artwork was designed to reinterpret well-known stories and reimagine the fate of their heroes, exactly on the seemingly static stage of paintings and. That is, why traditional methods of art history, such as stylistic analysis and iconological research, cannot fully grasp the complexity of these works. The book offers a new concept of the syntax of Rembrandt's 'depicted stage', explaining the ways of pictorial organization and technical procedures that guide the viewer's attention. The author provides twelve detailed analyses of Rembrandt's work to demonstrate the usability of the 'dramatological approach' to interpret Rembrandt's history pieces. Additionally, five studies shed light on Rembrandt's specific pictorial practices and technical procedures, which made him one of the most important forerunners of modernity in art. The book is accompanied by historiographical and methodological reflections throughout the whole text.
- Éditeurs
- L’Harmattan
- Co-publisher
- ELTE BTK Művészettörténeti Intézet
- Type of publication
- melléklet
- Field of science
- Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040) | Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043) | Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)
- Mots clés
- Rembrandt-kutatás | festészet | rézkarc | képhermeneutika | drámaesztétika | Rembrandt Studies | painting | etching | hermeneutics of pictures | aesthetics of drama
- Format
- Text
- ISBN
- 978-963-646-029-7
- Langue
- magyar
- Edition
- Első kiadás
- Droits
- CC BY-NC-ND 4.0